10 SEO tips voor jouw nieuwe webshop

Door Claire Hilberink de Vos
14 januari 2022
10 SEO tips voor jouw nieuwe webshop

Veel bezoekers die naar je webshop komen, zonder dat je hier met advertenties voor hebt betaald, wie wil dat nou niet. Klinkt te mooi om waar te zijn of toch niet. Met goede SEO kun je veel bezoekers naar je webshop krijgen. Maar is SEO voor een website zoveel anders dan voor een webshop, zal je je afvragen. De basis is bij beide hetzelfde; door goede techniek en de juiste content verhoog je de vindbaarheid in Google en zal je meer bezoekers trekken. Bij webshops heb je een aantal specifieke aandachtspunten, waar je helemaal niet of in mindere mate mee te maken hebt bij een ‘gewone’ website. In deze blog wil ik jullie 10 SEO tips geven specifiek voor webshops.

10 SEO tips voor jouw nieuwe webshop

Wil jij het verschil maken? Zorg er dan voor dat jouw online vindbaarheid goed ingericht is. Wij geven je 10 tips waarmee jij verschil gaat maken!

1. Gebruik nooit de productomschrijving van de leverancier

Webshops hergebruiken vaak de productinformatie van de leverancier(s). Ze nemen de producten vaak automatisch op in hun webshop, zonder aanpassingen te doen aan de omschrijving. Op deze manier kan je natuurlijk snel de producten toevoegen of importeren, echter zal het merendeel van je concurrenten diezelfde omschrijving gebruiken. Op deze manier val je niet op. Om bij Google op te vallen zoeken zij naar unieke, originele en zelf geschreven content, zorg er dus voor dat jij altijd de productomschrijving aanpast in je eigen woorden. Maak hem uniek en Google zal je hiervoor belonen met een betere vindbaarheid.

Toch besteden veel e-commerce ondernemers hier vaak geen aandacht aan. Na een aantal ondernemers gesproken te hebben geven zij vaak de volgende oorzaken: geen tijd en kan niks verzinnen om te schrijven. Bewezen is dat het loont en je een groot voordeel t.o.v. de concurrentie levert, namelijk een betere vindbaarheid, meer bezoekers en meer conversie! Besteed dus tijd en aandacht aan het schrijven van een unieke productomschrijving.

Hoe pak je het schrijven van unieke product informatie aan?

Heb je een groot assortiment, dan is het bijna onmogelijk om voor elk product een unieke omschrijving te maken. Belangrijk is dan om een lijstje te maken van producten waarbij het belangrijk is om wel die unieke omschrijving te maken. Want niet elk product is even belangrijk voor jou. Producten waarvoor het wel belangrijk is om zo snel mogelijk een unieke omschrijving te maken, zijn bijvoorbeeld producten die de meest omzet genereren, het meest verkocht worden, waar jij de meeste marge op hebt of die net buiten pagina 1 van de zoekresultaten vallen. Dit zijn slechts enkele voorbeelden.

Maak voor jezelf een prioriteitenlijst van ‘belangrijke’ producten, en begin daarna met het schrijven van unieke omschrijvingen. Dan kan jij ze 1 voor 1 van de lijst afstrepen, en zal je als tegenprestatie een steeds hogere Google positie zien.

Bij het ‘her’ schrijven van aangeleverde productomschrijvingen komt wel een hoge dosis van creativiteit kijken. Copywriting is niet voor niks een vak. Om van saaie informatie vol vaktermen en functionaliteiten een lekker leesbare en ook nog eens converterende tekst te maken is niet makkelijk.

Bij het schrijven is de gouden tip; verplaats je in de klant! Wat zou jij willen weten van een product als je geïnteresseerd bent. Je wilt meer weten over de voordelen of het gemak wat het product je gaat opleveren en dan niet in vaktermen, maar in ‘gewone’ mensentaal.

2. Dubbele content

Dubbele content komt voor tussen verschillende websites, maar kan ook binnen je eigen website voorkomen. Als het tussen verschillende websites voorkomt, dan is dit makkelijk op te lossen door de content op jouw website te herschrijven.

Maar waarom is het belangrijk dat er geen dubbele content is?

Wellicht handig om eerst uit te leggen wat dubbele content op een website kan betekenen voor je SEO positie. Heb je dubbele content op je website staan, dan is de content via meer dan één URL beschikbaar. Dit komt vaak doordat een product in meerdere categorieën op je website is toegevoegd. Doordat deze in meerdere categorieën staat verandert de URL in de basis ervan steeds. Heel fijn natuurlijk dat klanten meerdere keren tijdens het zoeken op jouw website worden geconfronteerd met het product, echter een groot nadeel van dubbele content is dat het voor de ‘dubbele’ heel moeilijk is om goed vindbaar te zijn.

Google gaat namelijk altijd op zoek naar de ‘originele’ pagina, en bij dubbele content en soms zelf driedubbel dan is het vaak niet meer duidelijk welke de dubbele is en welke het origineel.

Wat er dan gebeurt is dat de originele pagina vaak minder goed vindbaar is, en je ziet dat de dubbele helemaal ver weg zakt in de zoekresultaten.

Gelukkig is er een oplossing voor de vindbaarheid van dubbele content, en dat is de canonical URL.

Met deze tag kan je ‘niet - kwaadwillige dubbele inhoud’ toch een voorkeurs URL meegeven.

Maak je hiervan gebruik dan zeg je in feite tegen Google; ik weet dat er dubbele content voorkomt op mijn website, echter dit is (de canonieke URL) de ‘hoofd’/’originele URL.

Dit is echter nog geen garantie dat alleen die bewuste URL wordt geïndexeerd. De dubbele pagina’s kunnen dan ook nog steeds geïndexeerd worden. Maar je hebt een aantal mogelijkheden om dit te voorkomen, en die zijn:

  • Neem de slugs, oftewel de URL omschrijving, van dubbele pagina’s met een ‘disallow’ op in het Robots.txt bestand van je website.
  • Pas een robots meta-tag of een X-robot-tag toe op een dubbele pagina. Zo zorg je ervoor dat (specifieke) zoekmachines een opdracht krijgen om de pagina niet te indexeren. Wordt de canonical-tag voor de originele pagina gebruikt, is het aan te raden om een van deze tags met een ‘no - index’ op de dubbele pagina’s te zetten.

Google kent de waarde van bijvoorbeeld inkomende links en social shares die de niet- canonieke URL’s opbouwen toe aan de canonical URL. Canonical URL’s zijn zeker voor webshops erg belangrijk, zo niet een absolute voorwaarde om goed gevonden te worden.

3. Let op een logische website structuur en navigatie om zo het aantal clicks te beperken

Let bij jouw website op een logische structuur en vergeet de navigatie niet. Belangrijk is de verhouding tussen de hoofd - en subcategorieën, maar ook of de subcategorieën een logische verfijning zijn binnen een hoofdcategorie.

Zorg dat jouw website is gebouwd op een stevige, brede basis. Je kan het beste denken aan een piramide. De basis is een breed onderwerp en als je dieper de website in gaat dan ga je steeds gerichter en verfijnder zoeken binnen een productcategorie.

Waarom is het zo belangrijk om het aantal clicks te beperken?

Websites geven Google een interne pagerank door, en hierin presteert de homepage (bijna) altijd het beste. Belangrijk met dit gegeven is om je producten altijd zo dicht mogelijk bij de bron te houden, want dan profiteren ze het meeste van de populariteit. Verstop producten nooit te diep in de website, want niet alleen je bezoekers kunnen ze dan moeilijk vinden, maar ook Google. Of hou je aan een logische opbouw, zodat bezoekers bij wijze van spreken in 2 seconde al kunnen raden waar een product zich bevindt op de website, dat kan in een hoofdcategorie zijn, maar bij een logische opgebouwde website ook in een subcategorie.

Optimaliseer je structuur

Optimaliseer je structuur door het doen van onderzoek, want meten is nog altijd weten.

Voor webshops liggen er nog veel kansen in het optimaliseren van niche productgroepen, want hoe specifieker een zoekterm, des te minder concurrentie.

Want hoe specifieker de zoekterm hoe eenvoudiger het zou moeten zijn om op deze term gevonden te worden. Maar vaak weten ondernemers niet waar de kansen liggen, omdat er geen zoekwoorden onderzoek gedaan wordt en eventuele prestatie worden niet of niet goed gemonitoord. Door het uitvoeren van een uitgebreid zoekwoorden onderzoek heb je een basis inzicht in zoekvolumes, en op deze manier kan je uitvinden waar verfijning binnen categorieën mogelijk is.

Wil je jouw sitestructuur optimaliseren of je productgroepen beter zichtbaar maken, dan is een zoekwoorden onderzoek echt onmisbaar.

Daarnaast vergeet niet je gezonde verstand te gebruiken

Vergeet bij een zoekwoorden onderzoek niet je gezonde verstand te gebruiken.

Bij het gebruiken van een van de volgende tools, SemRush, MOZ, Ahrefs, SiteGuru of een van de Google tools (Keyword Planner of Google Trends), kan het voorkomen dat een bepaalde zoekterm geen zoekvolume heeft, maar deze term kan wel heel interessant zijn voor de SEO strategie die hebt uitgezet. Denk hierbij aan een actueel onderwerp of als je verwacht dat er in de toekomst gezocht gaat worden op dat zoekwoord. De gebruikte tool kan hierover nog geen data hebben verzameld. Ga je dus alleen af op wat de tools zeggen, dan mis je een hoop traffic.

Zorg ervoor dat je structuur goed is opgebouwd, dat je een verstandig zoekwoorden onderzoek uitgevoerd, waar je ook rekening houdt met je strategie en toekomstvisie en probeer er naar te streven dat jouw bezoeker in niet meer dan 3 clicks verwijderd is van een aankoop.

4. Vergeet de pagina’s van inactieve producten niet

Als je producten verkoopt heb je ermee te maken; producten die niet meer leverbaar zijn of niet meer op voorraad zijn. Heb je een webshop dan is dat niet anders.

Verkoop je producten met ‘beperkte houdbaarheid’, bijvoorbeeld tickets voor films, voorstellingen of events, dan veranderd je aanbod vaak. Maar denk ook aan de vastgoedbranche, er worden pagina’s gemaakt voor panden en huizen die te koop staan, als deze verkocht of verhuurd zijn, dan is deze pagina overbodig geworden.

Is een pagina of productaanbod overbodig geworden, dan zal deze meestal gedeactiveerd worden in het CMS en zal dan verdwijnen van de website.

Maar wat gebeurd er met de URL als het product is verwijderd?

Vaak krijgt deze de 404 statuscode, dit wil zeggen pagina niet gevonden. De pagina verdwijnt na een tijdje uit de zoekresultaten van Google en de opgebouwde (link)waarde van deze pagina is weg. Natuurlijk zonde, omdat al die geïnvesteerde tijd en moeite uiteindelijk gewoon weggegooid wordt.

Maar hoe kan je opgebouwde (link) waarde toch bewaren?

Om bezoekers niet op de onvriendelijke 404 pagina te laten komen, kan je de URL van de inactieve pagina’s voorzien van een 301 redirect .

Met de 301 redirect wordt je bezoeker automatisch doorgestuurd naar pagina die het beste alternatief is voor de inactieve pagina. Een groot voordeel van de 301 redirect is dat Google de opgebouwde (link)waarde van de inactieve pagina voor een groot gedeelte meegeeft aan de ‘nieuwe’ pagina. Zo blijft de waarde bewaard binnen je website en dit komt weer ten goede aan je online vindbaarheid.

Maar wat is dan het beste alternatief van een inactieve pagina?

Dit kan een vergelijkbaar product zijn, een vergelijkbaar evenement of heel dicht in de buurt van het product. Mocht een vergelijkbaar product of situatie niet beschikbaar zijn wat kan je dan het beste doen? Het is dan zinvol om een 301 redirect in te stellen naar een bovenliggende categorie van waar het inactieve product zich bevond. Vandaar dat een logische website structuur erg belangrijk is, want in de funnel kan je bij een inactieve pagina altijd terugvallen op de bovenliggende categorie.

5. Paginering, Paginatie, gepagineerde content

Paginering, paginatie of gepagineerde content, maar wat houdt het eigenlijk in. Met gepagineerde content wordt bedoeld dat content over meerdere pagina’s is verdeeld.

Het pagineren van content, ook wel paginering of paginatie genoemd, is eigenlijk niks anders dan het opdelen van content en nummeren van de verschillende pagina’s.

Maak je gebruik van gepagineerde content dan levert dit altijd een aantal SEO problemen op. Een webshop heeft meestal teveel content, denk bijvoorbeeld aan het grote aantal producten en een aantal blogs, om op 1 pagina te kunnen laten zien. Een webshop heeft dus eigenlijk altijd te maken met gepagineerde content. Tegen welke SEO problemen loop je aan bij paginatie en hoe kan je deze oplossen, lees je hieronder.

SEO problemen paginatie

Alle pagina’s waarover de gepagineerde content is verdeeld, lijken meestal op elkaar. Dat zorgt voor problemen, en wel deze 4:

1. Dubbele content;

Alle gepagineerde content op de verschillende pagina’s concurreren met elkaar in de zoekresultaten. Zoekmachines zullen één URL kiezen en tonen in de zoekresultaten. De andere dus dubbele URL’s zullen uit de zoekresultaten worden verwijderd.

2. Link waarde verspilling;

De verkregen link waarde wordt verdeeld over alle gepagineerde pagina’s.

Je wil alle linkwaarde het liefst altijd opbouwen op 1 unieke pagina. Echter bij gepagineerde content verdeel je de linkwaarde over meerdere identieke pagina’s. Op deze manier haal je uit alle gepagineerde pagina’s dus nooit het optimale resultaat.

3. Crawl “budget” verspilling;

De maximale crawl capaciteit van je website wordt onnodig verbruikt aan identieke pagina’s. Hoor je denken wat is crawlen. Een crawler ook wel ‘spider’ of ‘(ro)bot’ genoemd. Is een relatief eenvoudig computerprogramma dat links volgt en HTML versie van de webpagina opslaat in een database.

Elke website heeft een maximaal crawl budget. Dat houdt in het maximum aantal keer per periode dat jouw website gecrawld wordt door de zoekmachine.

Je vraagt je wellicht af is er een maximaal aantal pagina’s waaruit mijn website mag bestaan, het antwoord is nee. Het aantal is relatief en wordt gerelateerd aan de autoriteit van je website. Hoe minder Pagerank of linkwaarde een pagina heeft, hoe minder deze gecrawld wordt.

4. ‘Diepe’ content is onbereikbaar;

Links op vervolgpagina’s achteraan een gepagineerde serie worden niet gecrawld. Hierdoor zijn de pagina’s daarachter dus helemaal niet vindbaar. Heb je in je webshop een productgroep met heel veel artikelen, dan kan het zo zijn dat er wellicht 10 of 15 pagina’s zijn, in het slechtste geval worden de artikelen vanaf pagina 10 of wellicht nog eerder niet ‘gecrawld’.

SEO oplossing paginatie

Als er problemen zijn dan wordt er ook gezocht naar oplossing. De volgende 4 oplossingen zijn gevonden voor paginatie.

1. Meta tag robots

Een oplossing die vaak wordt gebruikt is het gebruik van meta tag robots. Je gebruikt de waarde “noindex,follow” vanaf de pagina 2 en verder (gepagineerd). De robots plaats je per pagina in de head-sectie van de HTML. Door deze meta tag robots te gebruiken wordt alleen de eerste pagina in de gepagineerde serie geïndexeerd en de daaropvolgende pagina’s niet. Echter los je hiermee alleen het probleem van dubbele content op. Voor de andere problemen moeten we gaan kijken naar de andere oplossingen.

2. Canonical tag

In 2009 heeft Google de canonical tag gelanceerd om het dubbele content probleem op te lossen. Een canonical tag plaats je per pagina in de head-sectie van de HTML. Het link element geeft aan waar de originele variant van een pagina of URL te vinden is.

Met een canonical tag wordt dubbele content of identieke pagina’s uit de index verwijderd, de linkwaarde wordt opgebouwd op URL waarnaar de canonical tag verwijst en er wordt bijna niet meer gecrawld op pagina’s waarop de canonical tag staat.

Nadelen Een nadeel van canonical tag is dat de links op de gepagineerde pagina’s bijna niet meer worden gecrawld. Een ander nadeel is dat content alleen geïndexeerd wordt van de pagina waarnaar de canonical tag verwijst. Diepe content is dus niet bereikbaar met de canonical tag.

Wanneer kan je beter geen canonical tag gebruiken?

Het doel van een canonical tag is dubbele content probleem oplossen. Echter zegt dat niet dat het ook geschikt is voor het oplossen van gepagineerde content.

Want is de gepagineerde content niet identiek, dan heeft de canonical tag minder of zelfs helemaal geen effect.

Gebruik je dan wel een canonical tag dan zie je dat het dubbele content probleem is opgelost, maar dat alle linkwaarde niet optimaal benut wordt. HIervoor is ook wel een oplossing gevonden, namelijk; rel=”prev” en rel=”next”.

3. rel=”prev” & rel=”next”

Sinds 10 jaar kan je de paginatie problemen oplossen met gebruik van de metatags rel=”prev” & rel=”next”. Al jaren zijn deze meta tags onderdeel van het HTML standaard sinds 10 jaar gebruikt Google ze voor het oplossen van paginatie problemen.

Je plaatst de meta tags in de HTML head van de gepagineerde pagina’s. Hiermee geef je aan dat er een relatie is tussen meerdere (gepagineerde) pagina’s.

Hoe werkt rel=”prev” en rel=”next”?

Kies je deze oplossing dan doet Google het volgende;

*Linkwaarde van een individuele gepagineerde toewijzen aan de hele set van gepagineerde content, en *Google indexeert de meest relevante pagina van de set. Vaak is dit de eerste pagina.

Met deze oplossing is het dubbele content probleem opgelost, je hebt bij deze oplossing geen last van linkwaarde verspilling, ook je crawl budget wordt optimaal ingezet en ook de diepe content wordt gevonden met deze oplossing. Maar ook bij deze oplossing is er een MAAR…

Zorg dat je bij het gebruik van meta tags de URL parameters op alle pagina’s in de gepagineerde set hetzelfde zijn en blijven. Daarnaast ziet Google de meta tags als een sterke hint, maar deze hint niet altijd opvolgt.

  1. “Toon alles” pagina

De “Toon alles” pagina is een eenvoudige, maar wel effectieve oplossing. Een “Toon alles” pagina is een pagina die alle gepagineerde content op 1 pagina laat zien.

Als Google herkent dat een gepagineerde set ook een “Toon alles” pagina bevat, dan zullen ze het volgende doen;

*De linkwaarde van alle gepagineerde pagina’s van de set worden samengevoegd op de “Toon alles” pagina.

* De “Toon alles” pagina wordt (meestal) geïndexeerd en zal ik de zoekresultaten worden teruggegeven.

Wel belangrijk om hierbij te vermelden dat het geen garantie voor succes is. Ook goed om je te realiseren is dat je de controle aan Google geeft met de “Toon alles” pagina.

Pak zelf de controle!

Gebruik een canonical tag om zeker te zijn dat Google altijd de “Toon alles” pagina Indexeert en de linkwaarde samenvoegt. In de canonical tag verwijs je dan altijd vanaf elke gepagineerde pagina in de hele set naar de “Toon alles” pagina. De problemen van dubbele content en linkwaarde zijn opgelost en het crawl budget wordt efficiënt ingezet. Ook alle diepe content is bereikbaar omdat alles wordt weergegeven op de “Toon alles” pagina.

Let echter wel op de laadtijd van de “Toon alles” pagina! Alle laadtijd tot 4 seconde is prima, duurt het laden van de pagina langer dan zal dit nadelig zijn voor je vindbaarheid. Vooral bij grotere webshops zou ik niet alles op een “Toon alles” pagina zetten, want deze pagina wordt oneindig. Bij heel veel artikelen zou ik kiezen voor de rel=”prev” en rel=”next”.

Waarom geen robots.txt als oplossing?

Om gepagineerde content te optimaliseren wordt er ook wel gebruikt gemaakt van robots.txt. Alleen zou dit geen advies van mij zijn als ideale SEO oplossing voor paginatie.

Waarom niet? Met robots.txt sluit je gepagineerde content uit en zo blokkeer je het crawlen door zoekmachines. Het gebruik van robots.txt lost de dubbele content op en ook je crawl budget wordt niet onnodig gebruikt. Ook bouwen de pagina’s die je in robots.txt uitsluit nog steeds linkwaarde op, maar een groot nadeel is dat je deze linkwaarde niet door kan geven aan andere links. Een ander groot nadeel is dat je diepe content helemaal niet bereikbaar is met robots.txt.

6) Zoek - en filteropties & de invloed op jouw vindbaarheid

Een ander probleem waar je als webshop mee te maken krijgt ontstaat als je jouw bezoeker de mogelijkheid geeft om te zoeken of filteren en zo het productaanbod verfijnt.

De zoek - en filter optie is voor je bezoekers erg fijn, maar voor je vindbaarheid in de zoekmachines zijn deze opties een probleem.

Waarom zorgen de zoek - en filteropties voor een probleem?

Het ligt hierbij aan de parameters. Parameters?! Dit zijn toevoegingen die je meegeeft aan de URL, deze geven aan welke filter en/of sorteeropties er zijn gebruikt.

Wil je bij een webwinkel voor schoenen, alleen maar damesschoenen zien in de prijscategorie €100,- tot €150,- en alleen in maat 42 en er kleur bij kiezen, dan zal de URL er zo uitzien: https://www.schuurman-schoenen.nl/dames/collectie?prefn1=color&prefv1=Zwart&prefn2=size&prefv2=42&pmin=100&pmax=150

De opbouw van de URL is nog redelijk logisch tot aan het ? - teken, maar daarna worden de verschillende parameters, ofwel de zoek/filteropties toegevoegd.

Vaak worden er geen goede instructies gegeven aan Google hoe om te gaan met de parameters. Je kan goede instructies geven in Search Console hoe ze om moeten gaan met de parameters. Daarnaast moet je ook een canonical - URL, genoemd in tip 2, naar de URL van de uiteindelijke categoriepagina zonder parameters op te nemen.

Doe je dit niet, dan zal Google de URL’s die ontstaan door het zoeken en filteren allemaal crawlen en indexeren. Natuurlijk afhankelijk van de grootte van je webshop, maar dit kan leiden tot veel tienduizenden tot wellicht honderdduizenden ‘unieke’ URL’s die in de zoekresultaten zullen worden opgenomen en een grote hoeveelheid aan dubbele content veroorzaken. Heel belangrijk om dit goed in te richten, om zo min mogelijk ruis te veroorzaken voor je vindbaarheid.

Heb je al een webshop, net live gegaan? Test dan hoe het bij jouw website is geregeld. Dit doe je zo;

Geef in de zoekbalk van Google het volgende in -> site:[jouwwebadres] en ga zoeken.

Zie in de zoekresultaten meer pagina’s dan het totaal aantal pagina’s waaruit je website bestaat, dan is het vaak zo dat er iets mis gaat met het indexeren van je website.

Vaak gaat het hier om indexeren van pagina’s met parameters in de URL, het gaat dan vaak niet om een verdubbeling, maar eerder om een vermenigvuldiging keer 100. Let hier dus goed op! Richt Search Console zo in, dat jouw website weer goed geïndexeerd, gecrawld en gevonden kan worden.

7. Zoek - en filteropties, logische opgebouwde URL en zoekwoordenonderzoek

Staat de Search Console goed ingericht, inclusief de canonical tag, dan zal Google de URL’s met parameters goed kunnen indexeren. Maar toch zien we dat het voor URL’s met uitgebreide parameters toch moeilijk blijft om goed te laten scoren in Google.

Een van de meest gemaakt fouten die we bij webshops zien is het gebruik van filters met parameters voor kenmerken/eigenschappen waarop je gezocht wordt in Google door potentiële klanten.

Een van de belangrijkste voorwaarden voor goede vindbaarheid in de zoekmachines is: een logisch opgebouwde URL, die relevante zoekwoorden bevat.

Maar hoe kom je achter de zoekwoorden waarop gezocht wordt? Voer een uitgebreid zoekwoordenonderzoek uit en kom erachter.

Om dit nog beter uit te leggen hebben we een voorbeeld, en wel schoenenwinkel Omoda.

Bij Omoda voeren ze goed onderzoek naar de zoekwoorden en de manier waarop hun doelgroep zoekt. Zo zijn ze erachter gekomen dat hun doelgroep vooral zoekt naar schoenen in combinatie met de filteropties merk en kleur. Zij hebben er daarom voor gekozen om merk en kleur zonder parameters te verwerken in de URL, als de bezoekers daarop zoeken.

Gebruikt een bezoeker een filter optie die niet aansluit bij de relevante zoekopdrachten, denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘Model’ of ‘Materiaal zool’, dan zal er een onbeduidende parameter in de URL gebruikt worden.

Naar welke producteigenschappen wordt gezocht, is per branche en wellicht zelfs per webshop verschillend. Een uitgebreid zoekwoorden onderzoek is voor elke webshop noodzakelijk. Op deze manier voorkom je dat belangrijke zoekwoorden als parameter in de URL’s worden opgenomen, en dat de vindbaarheid van je website hieronder lijdt.

8. (Interne) linkbuilding & linkstructuur

Vaak wordt er bij linkbuilding gedacht aan het verkrijgen van links vanaf andere website naar jouw website. Oftewel website A schrijft over onderwerp X met 1000 links vanaf betrouwbare website krijgt een grotere autoriteit door Google dan bijvoorbeeld website B, over hetzelfde onderwerp, met maar 100 links. Hierdoor zal website A, als alle andere factoren vergelijkbaar zijn, beter worden gevonden en hoger scoren in Google dan website B.

Interne linkstructuur

Naast linkbuilding is interne linkbuilding minstens zo belangrijk. Heel belangrijk om een goede linkstrutuur op te zetten, dit is waarom;

  • Interne links helpen Google bij het crawlen en indexeren van jouw website. Bezoekt Google een website, dan zal het de links volgende die op een pagina staan en vervolgens indexeert Google de content. Met de juiste linkstructuur zorg je ervoor dat Google alle pagina’s van je website, ook de wat meer weggestopte pagina’s, goed kan vinden en indexeren.
  • Ook interne links geven linkwaarde door aan de pagina’s waarnaar gelinkt wordt. Alle pagina’s van een website hebben linkwaarde. Linkwaarde wordt opgebouwd doordat andere website, maar ook eigen pagina’s naar die pagina linken. De linkwaarde bepaald voor een aanzienlijk deel jouw positie in Google. Heb je een goed uitgedachte interne linkstructuur dan kan de vindbaarheid van bepaalde pagina’s op bepaalde zoekwoorden optimaliseren. Zo kan je bijvoorbeeld door het schrijven van blogs de vindbaarheid van bepaalde product - of categoriepagina’s verbeteren.
  • Zorg voor een duidelijk anchortekst. Google gebruikt de linktekst, ook wel anchor tekst genoemd, om te bepalen waar een bepaalde pagina over gaat. In de linktekst kan je relevante zoekwoorden verwerken, op deze manier vergroot je de vindbaarheid van de pagina waarnaar je linkt door het optimaal inzetten van zoekwoorden. Wel belangrijk om hierbij in de gaten te houden is dat de linktekst aansluit bij de inhoud van de pagina waar de link naar verwijst.

Interne linkbuilding is absoluut geen foefje. Een zoekwoordenonderzoek en een nulmeting is essentieel voor een wel doordachte strategie en absoluut noodzakelijk om resultaat te kunnen behalen. Want pas als je weet wat je startpunt is, kan je bepalen waar je naar toe wil. Het maar plaatsen van links kan, hoeft niet, maar kan ervoor zorgen dat je vooraf uitgedachte structuur uit balans kan raken en dit heeft een ongewenst effect als gevolg.

9. Optimaliseer webpagina’s; hou rekening met zoekgedrag, stadium in funnel en de juiste zoektermen

Als je kijkt naar een structuur van de belangrijkste pagina’s in je webshop bestaat deze vaak uit drie lagen, namelijk de hoofdcategorieën, subcategorieen en de product(detail)pagina’s. Bij hele grote webshops is er vaak nog een extra laag, de sub-subcategorieen.

Elke laag staat voor een bepaald type zoekgedrag, denk hierbij ook aan je sales funnel. Dit gaat van een breed zoekprofiel naar een meer specifiek, gedetailleerder zoekprofiel. Dus van hoofdcategorie naar de product(detail) pagina laag.

Ben je bezig met het optimaliseren van je pagina’s door het toevoegen unieke content of ben je jouw interne linkstructuur aan het opzetten of verbeteren bedenk dan goed in welke laag de pagina zich bevindt en in welk stadium van je sales funnel. Bedenk goed welke zoektermen in welk stadium aan de orde komt, en zorg dat deze dus toegevoegd worden aan de bijbehorende pagina.

Wat we wel eens zien is dat product(detail)pagina’s voor meer algemene zoektermen worden geoptimaliseerd, terwijl die pagina’s juist helemaal niet gevonden moet worden op hele brede zoekopdrachten. Maar juist voor specifieke zoekopdrachten, want ze worden ook niet zomaar product(detail)pagina’s genoemd.

Aan de hand van de verschillende stadia in een salesfunnel zullen we uitleggen wat belangrijk is het desbetreffende stadium. Bij een salesfunnel heb je te maken met de stadia awareness, consideration, decision en retention of in het Nederlands de oriënterende fase, koop fase en de afrondende fase.

Orienterende fase

In deze fase is een bezoeker breed aan het zoeken naar het juiste product of oplossing voor zijn probleem. Ze zoeken naar een landingspagina waar ze meer informatie krijgen en die het beste aansluit bij zijn of haar verwachtingen. De landingspagina moet het beste vindbaar zijn op brede zoekwoorden. Eenmaal op de landingspagina is het zaak je bezoeker te boeien en verder te leiden naar dieper gelegen pagina’s, oftewel verder je funnel in te leiden.

Keywoorden; brede zoekwoorden, voldoen aan verwachtingen, boeien

Koop fase & Afrondende fase

In deze fase wil je jouw bezoeker iets meer specifieke informatie geven en laat je de brede zoekwoorden los en leg je de focus op meer specifieke zoekwoorden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan titel, product namen, merken, product categorie, maar nog niet op detail gespecificeerd.

In deze fase krijg je te maken met dubbele content om dit te beperken en je kans op goede vindbaarheid te vergroten, raden wij aan om de standaardinformatie te bewerken en/of aan te vullen met unieke content.

Wanneer je kijkt naar brede zoekwoorden genereren die vaak een hoog zoekvolume, maar daar zit vaak ook veel concurrentie op. Zit je met je webshop in een branche waar veel concurrentie is, dan is het heel moeilijk om op brede zoekwoorden in de top 10 van zoekresultaten van Google te komen. De moeite die je in dat geval moet doen om een hoge Google positie te krijgen, krijg je met een breed zoekwoord ook veel bezoekers naar je website die zich in de oriënterende fase bevinden. Trek je alleen bezoekers in de oriënterende fase dan zal dat niet echt bijdragen aan een verhoging van je organische omzet, natuurlijk afhankelijk van de customer journey van je product of dienst. Verhoging van je organische omzet zou wel je doel moeten zijn van je SEO als je een webshop hebt.

Kijken we naar de product(detail)pagina’s dan wil je juist het tegenovergestelde. Natuurlijk afhankelijk van je marge en afzetmogelijkheden die er op een bepaald product zitten, kan het interessanter zijn om je op die pagina te focussen in plaats van een algemene categorie pagina met een bredere zoekterm.

Maak je ook gebruik van geadverteerde productpagina’s, denk bijvoorbeeld aan Google Ads, dan geldt dat zeker. Voer je de juiste optimalisaties uit dan kan je zowel je vindbaarheid als de landingspagina ervaring van omzet rijke productpagina verbeteren. Want ook de landingspagina krijgt een kwaliteitsscore in Google Ads.

Als er gezocht wordt naar een specifiek product, dan wordt er vaak gezocht met lange zoekwoorden, meer dan drie woorden. Bezoekers komen dan direct terecht op een productpagina en in tegenstelling tot een brede zoekterm, zal de kans groter zijn dat een bezoeker ook echt iets koopt.

Een goede tip voor het optimaliseren van productpagina’s is te onderzoeken welke niet - merknaam zoekwoorden voor de meeste omzet of conversie zorgen in Google Ads.

10. Metadata

Met de 9 SEO tips heb je al een stevige basis om je vindbaarheid in Google te vergroten. Echter alleen met gevonden worden betekent het nog niet dat potentiële bezoekers ook op jouw zoekresultaten klikken. Hiervoor moet je opvallen.

Hoe val je op?

Door het schrijven van goede metadata. In de metadata schrijf je een titel en een beschrijving van je product of dienst. Google toont deze gegevens in de zoekresultaten. Enkele tips voor het schrijven van de goede metadata; - schrijf altijd zelf de metadata. Laat je hem genereren door een CMS, dan heb je weinig of slechts beperkte controle over lengte en de inhoud ervan. - Zet je belangrijkste zoekwoord aan het begin van je titel in de metadata. - Zorg ervoor dat je metadata niet te lang is. Is het toch te lang dan zal Google zelf het best passende alternatief genereren op basis van de content van de rest van de pagina. Dit geeft niet altijd het beste resultaat. -Schrijf een catchy tekst met een call - to - action aan het einde waarmee je de lezer prikkelt om jouw website te bezoeken.

Hoe weet je nu of jouw metadata te lang is?

Gebruik de Google SERP Snippet Optimization tool en kom erachter hoe jouw metadata er in Google uitziet en dus of hij niet te lang is.

Rich snippets

Wil je extra opvallen tussen de zoekresultaten dan kan je als webshop gebruik maken van rich snippets. Rich snippets, ook wel rich results genoemd, zijn normale Google zoekresultaten maar dan aangevuld en weergegeven met extra data. Deze extra data of informatie is gestructureerde data die gehaald wordt uit de HTML van jouw webpagina’s. Enkele veel voorkomende Rich snippets zijn bijvoorbeeld reviews, recepten en evenementen.

Rich snippets hebben geen invloed op je positie in de zoekresultaten, maar hebben wel degelijk een positieve invloed op clickratio van een zoekresultaat of van een verwijzende pagina die in het resultaat te zien is. Rich snippets worden in Google alleen getoond bij zoekresultaten die in de top 10 staan of hebben gestaan.

Zorg ervoor dat je met jouw website de gestructureerde data goed geregeld hebt. Want als je hierdoor je clickratio positief kan beïnvloeden, en dus Google meer informatie geeft over de content van je website, dan heeft dit altijd meerwaarde.

Direct aan de slag met de vindbaarheid van jouw webshop

Na het lezen van deze uitgebreide blog heb jij de tools gekregen om de online vindbaarheid van jouw website te vergroten. Ben jij op zoek naar een platform voor jouw webshop? Of heb jij hulp nodig voor de online vindbaarheid van jouw webshop, neem dan contact met ons op!

Elkaar leren kennen is het fundament van goede software

Stel je vraag; wij luisteren. Of plan direct een gratis brainstormsessie in onze agenda.

© softwarevoorjou.nl

ook wij gebruiken cookies:

  • om onze website goed te laten werken
  • voor marketingdoeleinden.

Meer informatie over de cookies kan je vinden in ons privacyverklaring

nee, liever niet

Software voor jou.nl