De 4 beveiligingsrisico’s van verouderde software. Hoe kan jij voorkomen dat je werkt met verouderde software.

Door Claire Hilberink de Vos
18 februari 2022
De 4 beveiligingsrisico’s van verouderde software. Hoe kan jij voorkomen dat je werkt met verouderde software.

Sommige producten gaan 10 jaar mee, anderen als je geluk hebt een leven lang, software behoort alleen niet tot een van deze twee categorieën. Software heeft net zoals eten een houdbaarheidsdatum (t.h.t. datum). Oftewel het is een korte periode houdbaar en na het verstrijken van de t.h.t datum raakt de software als snel ‘beschimmeld’. Hoe langer je er niks mee doet, hoe erger het wordt. Bij eten zal het uiteindelijk leiden tot een voedselvergiftiging. Doe je niks met je software na het verstrijken van de t.h.t. datum, dan neem je het risico dat privacygevoelige informatie en bedrijfssystemen vergiftigd worden. Hiermee veroorzaak je niet alleen schade voor jezelf, maar van iedereen van wie jij data hebt verzameld.

Verouderde software is een absolute no go voor bedrijven

Software en de wereld daaromheen ontwikkelt zich razendsnel, er wordt constant geïnnoveerd. Een gevolg van constante innovatie is dat software, met korte t.h.t. datum, constant moet worden ondersteunt met updates.

Krijgt jouw software niet de benodigde updates, dan raakt deze heel snel verouderd en dus gevoelig voor hackers om door de beveiligingslagen te breken. erg kwetsbaar. Dit soort software noemt men end-of-life, afgekort EOL, software.

EOL - software wordt dan niet meer ondersteund, maar pas op, want dit is alsof je een deur op slot doet, maar vergeet de sleutel eruit te halen. Grote kans op inbrekers!!

Zorg ervoor dat jullie software ondersteunt blijft door de benodigde updates of laat nieuwe software ontwikkelen, zodat er in jullie systemen in geen enkel geval ingebroken kan worden.

4 beveiligingsrisico’s van verouderde software

Werk je met verouderde software dan ben je kwetsbaar en loop je een groot risico om gehacked te worden of slachtoffer te worden van cyberaanvallen. Dit brengt natuurlijk allemaal beveiligingsrisico’s met zich mee. We bespreken 4 van deze beveiligingsrisico’s.

1. Grotere kans op beveiligingslekken

Uit een onderzoek van Alert Logic blijkt dat 66% van de apparaten van MKB bedrijven werkt met verlopen en zelfs vervallen software. In sommige gevallen was deze zelfs 10 jaar oud. Werk je met verouderde software dan is een van de grootste risico’s die je loopt een ransomware aanval.

Ransomware is schadelijke software, ook wel malware genoemd, die computers, andere apparaten en bestanden gijzelt. Vaak wordt ransomware ook wel ‘gijzelsoftware’ genoemd. Met deze schadelijke software blokkeren of versleutelen criminelen je computers, apparaten of bestanden, maar soms ook hele netwerken. Nadat je het gevraagde losgeld hebt betaald geven criminelen ‘meestal’ je computers, apparaten of bestanden weer vrij.

2. Beschermen van privacygevoelige informatie

Bijna altijd ben je in het bezit van privacygevoelige informatie van klanten. Deze informatie wil je echt niet toevertrouwen aan verouderde software, tenzij je de veiligheid kan garanderen. Maar dat kan je nooit 100% garanderen. Komt het door jouw verouderde software dat er een datalek is ontstaan, dan kan je hiervoor hoge geldboetes krijgen. Naast de boete staan je reputatie en betrouwbaarheid op het spel en in hele ernstige gevallen kan je bedrijf zelfs gesloten worden.

Hoe zorg je ervoor dat de privacygevoelige informatie goed beschermd is? Werk je toch met verouderde software zorg dan voor extra beveiliging of sla de gegevens op een andere plek op. Natuurlijk is het vernieuwen van je software ook een optie.

3. Software niet meer compatible

Nieuwe software wordt vaak opgeleverd om optimaal te werken met de meeste recente versies van apps, besturingssystemen of andere software pakketten. Werk je met EOL - software, dan kan je deze niet updaten naar de allernieuwste en beste versie. Dit houdt in dat je alleen gebruik kan maken van legacy - applicaties, die net als jouw EOL - systeem, werken op de ‘oude’ software.

Het onderhouden van één EOL - systeem kan financieel gezien veel voordeliger zijn dan het constant updaten naar een nieuwe versie. Echter loop je wel het risico dat het op termijn niet 1 systeem is, maar wel 2, 3 of meer. Op dat moment is het financieel gezien niet meer interessant.

Bekijk dus voor jouw situatie of het financieel gezien beter is om te investeren in het onderhoud van jouw software of om toch de keuze te maken voor nieuwe software.

4. Mogelijk verhoogde kosten op de lange termijn

Schaf je software aan zonder houdbaarheidsdatum dan zal de ontwikkelaar van deze software altijd voor updates zorgen. Echter koop je EOL - software en heeft deze haar houdbaarheidsdatum bereikt, dan worden er geen updates meer uitgebracht. In de praktijk houd dit in dat wanneer er lekken zijn je niet meer terecht kunt bij ontwikkelaar van de software. Je zal dat naar een andere partij moeten geen om deze lekken op te lossen en om voor het onderhoud van jouw software te zorgen.

Om deze EOL - software, die over datum is, goed te onderhouden en eventuele fouten of lekken op te sporen moet je op zoek gaan naar een goede software partij, echter kunnen de kosten hiervoor hoog oplopen. Op de lange termijn is het onderhouden van EOL - software vaak duurder dan het aanschaffen van nieuwe software.

Maak dus altijd een weloverwogen keuze voor jouw software; onderhouden en vernieuwen.

Probeer het gebruik van verouderde software te vermijden

Maar hoe dat je dat? Door alle software en systemen die je aanschaft binnen je bedrijf verlies je al snel het overzicht. Inventariseer eens per kwartaal welke systemen er gebruikt worden binnen je bedrijf en maak hier een overzicht van. Want tegenwoordig is voor elke handeling of taak wel een aparte tool ontwikkeld, dus overzicht houden is erg belangrijk.

Hou grip op alle software die gebruikt wordt, door:

  • Maak eens per kwartaal een inventaris van alle software, applicatie en systemen. Waar worden ze voor gebruikt en wellicht nog belangrijker welke gegevens worden erin opgeslagen.
  • Plan vaste momenten voor het scannen op software-, applicatie-, en systeem- versies.
  • Plan een vast moment voor het updaten van applicaties, software en systemen.
  • Onderzoek af en toe of er nieuwe applicaties op de markt zijn gekomen, die beter zijn of waarbij meerdere functionaliteiten in 1 app ondersteund worden.
  • Geef tips om veilig(er) te internetten aan je collega’s. Zo voorkom je dat jullie computers en/of laptops geïnfecteerd raken met verschillende virussen en dat de door jullie gebruikte software via deze weg ook besmet raakt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het updaten van de computers en laptops, maar ook aan de keuze voor wachtwoorden.

Let op de t.h.t. datum van software! Laat jullie software niet bederven.

Gebruik je verouderde software dan mis je niet alleen een paar nieuwe features of een sneller werkend programma, maar het zorgt er ook voor dat jouw bedrijf het risico loopt op beveiligingsrisico's en andere kwetsbaarheden.

Toch maar weer de vergelijking met voeding; bedorven voedingsmiddelen laat je ook niet liggen, want dan loop je het risico dat ook de verse voedingsmiddelen worden aangetast. Voor software werkt dit precies hetzelfde. Zorg ervoor dat jullie software ‘gezond’ en ’niet bedorven’ is, dit wil zeggen veilig en altijd up-to-date.

Jouw software is bij Softwarevoorjou in vertrouwde handen

Laat je software ontwikkelen door ons dan zorgen wij voor betrouwbare hosting en voor het benodigde onderhoud. Zodat jij er zeker van bent dat jullie software altijd up-to-date is en altijd compatibel is met de laatste versies van de verschillende systemen.

In een SLA, een Service Level Agreement, leggen wij vast welke aanvullende ondersteuning wij bieden. Hoe hoger het support level hoe meer voordelen, service time en dus hoe meer support wij leveren. Dit zit hem in de wijze van contact, denk bijvoorbeeld aan contact via een ticket systeem, per mail of zelfs per telefoon. Hoe hoger het service level hoe meer persoonlijk contact. Maar ook in de snelheid van het oplossen van bijvoorbeeld bugs, hoe hoger het service level hoe snel de bugs worden opgelost.

Wij zorgen voor jouw software, zodat jij je kan focussen op jouw klanten.

Ben jij op zoek naar een betrouwbare ontwikkelaar voor jouw nieuwe software en het onderhoud, dan ben je bij ons aan het juiste adres!

Neem contact met ons op en kom erachter wat wij voor jou kunnen betekenen.

Elkaar leren kennen is het fundament van goede software

Stel je vraag; wij luisteren. Of plan direct een gratis brainstormsessie in onze agenda.

© softwarevoorjou.nl

ook wij gebruiken cookies:

  • om onze website goed te laten werken
  • voor marketingdoeleinden.

Meer informatie over de cookies kan je vinden in ons privacyverklaring

nee, liever niet

Software voor jou.nl