Geld verdienen met jouw app? Dit zijn de 10 meest voorkomende verdienmodellen

Jij hebt een geniaal app idee! Als je een app laat ontwikkelen, dan kan dit zijn om een intern proces efficiënter te laten verlopen, aanvulling zijn op je marketingtools, om een oplossing te geven voor een bestaand probleem, maar kan natuurlijk voor een tal van redenen zijn, is het belangrijk om je initiële investering weer terug te verdienen en wellicht winst te gaan maken met je app. Maar niet elk bedrijf wil direct geld verdienen met een eigen app. Door bijvoorbeeld een app voor het optimaliseren van bedrijfsprocessen kan de werkdruk worden verlicht, wat uiteindelijk zorgt voor een kostenbesparing. Bij het bouwen van een app is een verdienmodel dus niet altijd noodzakelijk, maar het is wel belangrijk om hier vooraf over na te denken.

Geld verdienen met jouw app

Je wil met jouw app wel geld verdienen! Voordat je start met het ontwikkelen van jouw app is het verstandig om na te denken op welke manier. Er zijn namelijk verschillende verdienmodellen en voordat je gaat ontwikkelen is het belangrijk om een keuze te maken voor welk model je kiest. Op die manier kan je vooraf inschatten of jouw app zichzelf terug zal verdienen en winst op zal leveren. Is dit niet het geval dan bespaar je een hoop geld en tijd door op tijd te stoppen met ontwikkelen.

Verdienmodellen

Als je ervoor kiest om met je app geld te verdienen dan heb je een aantal mogelijkheden om dit te doen. De 10 meest voorkomende zal ik beschrijven;

1. Betaalde app

Als we over verdienmodellen praten met onze klant is dit vaak de eerste optie waaraan gedacht wordt. Hierbij biedt je jouw app aan tegen een vergoeding in de verschillende appstores. De prijzen variëren vaak tussen de € 1,- en € 10,-.

Een nadeel van dit verdienmodel is dat de gebruiker vaak eerst je digitale product wil uitproberen voordat er daadwerkelijk geld betaalt wordt voor jouw app. Helemaal als je app nog geen naamsbekendheid heeft. Wat zinvol kan zijn in dit geval is om je app als gratis versie aan te bieden met maar beperkte toegang. Zo krijgen nieuwe gebruikers een inkijkje en zijn ze tevreden dan zullen ze het niet erg vinden om voor jouw app te betalen.

Bij het aanbieden van je app in de appstores moet je wel rekening houden met jaarlijkse kosten, zo kost het € 25,- om je app te plaatsen in de Google PlayStore en € 99,- in de AppStore van Apple. Biedt jij jouw app als betaalde versie aan dan komen daar nog extra kosten bij, en wel 30% van elke verkochte app. Wat wij wel zien is dat Apple gebruikers sneller geneigd zijn om te betalen voor een app.

2. In-app purchase

Een veelgebruikte manier is om met je app in-app aankopen aan te bieden. Het gaat hierbij om extra of uitgebreide functionaliteiten als aanvulling op de bestaande app.

Enkele voorbeelden hiervan zijn; nieuwe levels, skins of wapens bij game apps, premium content of extra filters of mogelijkheden in bijvoorbeeld een fotobewerkingsapp.

Wel belangrijk om te bedenken dat de appstores bij in-app aankopen ook 30% van het verkochte bedrag claimen.

3. Verkopen van producten

Een ander verdienmodel is het verkopen van je producten via de app.

Veel webshops hebben naast de website ook de mogelijkheid om via hun eigen app te bestellen. Een van de voordelen van een app is dat je push - notificaties kan sturen naar je klanten. Voor klanten is het daarnaast heel makkelijk, in 1 klik ben je in de app en kan je direct alle artikelen zien in tegenstelling tot het bezoeken van de website en webshop.

Als je een app hebt ben je door de notificaties en de snelheid altijd maar 1 stap verwijderd van de klant. Bij dit verdienmodel hoef je naast de jaarlijkse kosten geen percentage van het verkochte bedrag af te staan. Dit is enkel voor digitale producten of diensten.

4. Abonnementen aanbieden

Bij het afsluiten van een abonnement, vast bedrag per periode, kunnen gebruikers gebruik maken van jouw app. Enkele voorbeelden van apps die gebruik maken van dit verdienmodel zijn; Netflix, Disney+, Spotify en Storytel. Heb je een abonnement afgesloten dan ben jij de enige die de content van deze apps kan zien.

Ook hierbij geldt dat de appstores een deel van opbrengsten claimt, ook hier gaat het om 30%. Blijft jouw gebruiker langer dan 1 jaar lid, dan daalt het naar 15%. Er zijn wel een aantal manieren om dit te omzeilen als aanbieder door je abonnementen alleen af te sluiten via je website. Hierbij is het belangrijk dat je in je app niets communiceert over het afsluiten van abonnementen. Dit is natuurlijk niet gebruiksvriendelijk voor de gebruiker, maar je bespaart er wel een groot bedrag mee en dus meer winst voor jou!

5. Combinatie van abonnement en in-app purchase: freemium

Een combinatie van de verdienmodellen abonnement en in-app purchase is het freemium - model. Bij freemium biedt je de app gratis aan in de appstores, daarnaast zijn er een aantal functies gratis te gebruiken. Wil de gebruiker gebruik gaan maken van aanvullende functionaliteiten en/of tools of van meer opslagmogelijkheden, dan moet er een abonnement worden afgesloten.

Een app die op deze manier werkt is bijvoorbeeld, Dropbox. Een gratis app met een beperkte opslagmogelijkheid. Heb je meer opslag nodig dan moet je hiervoor een abonnement afsluiten. Bij dit verdienmodel moet je bij de appstores eveneens 30% afstaan. Ook hier geldt dit is enkel in het eerste jaar, de daarop volgende jaren is het percentage 15%.

6. Adverteren

Je kan advertentieruimte aanbieden in jouw app. Jouw gebruikers krijgen dan advertenties en banners te zien bij het gebruiken van jouw app.

Er zijn twee mogelijkheden om geld te verdienen met dit model;

je ontvangt een bedrag per klik of je krijgt een bedrag per 1000 impressies.

De helft van de kliks op advertenties in apps is per ongeluk. Hierbij klikt de gebruiker snel weer weg. De waarde van advertenties in apps is voor adverteerders daardoor niet zo groot. Het bedrag dat je voor advertenties krijgt is dus erg laag.

Als je voor dit verdienmodel kiest is het belangrijk dat je veel traffic in je app moet generen. Om dit voor elkaar te krijgen is een groot marketingbudget van belang.

De keuze voor dit verdienmodel past het beste bij een app die gratis te downloaden is. Het is niet echt sympathiek als een gebruiker al geld betaald heeft om je app te gebruiken, om ze dan ook te vermoeien met reclame.

7. Sponsoring

Het ‘verkopen’ van advertentieruimte is een mogelijkheid, maar een andere mogelijkheid die in het verlengde ligt hiervan is om je content te laten sponsoren.

Je geeft andere bedrijven, evenementen of verenigingen de mogelijkheid om uitgelicht te worden in jouw app. Voor beide partijen is dit een interessant verdienmodel.

8. Verdien een percentage als tussenpersoon

Door middel van jouw app de markt van vraag en aanbod bij elkaar brengen. Met dit verdienmodel krijgt de tussenpersoon, eigenaar van de app, een percentage van het verkochte product en/of dienst.

Enkele voorbeelden van apps die op deze manier werken zijn Airbnb, Booking.com, Tripadvisor en Helpling. Door middel van een platform, website en app, worden vraagkant, de vakantiegangers, en aanbodkant, hotels, appartementen, huizen, huurauto’s en dergelijke bij elkaar gebracht. Voor elke gesloten deal ontvangt het platform een commissie.

9. Kostenbesparing door gebruik app

Efficiënter werken door een app te laten ontwikkelen voor je eigen bedrijf. Wat heeft jouw personeel nodig om sneller en slimmer te werken? Op welke manier kan een app helpen bij het uitvoeren van hun werkzaamheden.

Er zijn heel veel mogelijkheden onder bestaande apps, maar mochten die apps niet alle functies bevatten die voor jouw bedrijf van belang zijn, dan is het laten ontwikkelen van een maatwerk app een oplossing. Met een maatwerk app kan je er niet alleen voor zorgen dat je personeel efficiënter werkt, maar zou je ook de service naar je klanten kunnen verhogen.

Hierbij is het wel belangrijk om te bekijken of en hoe snel de investering van een maatwerk app zich terugverdiend. Kijk dan naar de hoogte van de kostenbesparing die door de app wordt gerealiseerd, aan de hand hiervan kan je berekenen wat de terugverdienperiode is.

10. Het verkopen van verzamelde data

De gebruikers van jouw app geven bij allereerste gebruik van de app akkoord voor het verzamelen van gegevens. In jouw privacy statement leg je uit welke gegevens je verzamelt en wat je hier mee doet.

De data die je verzamelt kan ook interessant zijn voor andere bedrijven. Met het verdienmodel waarbij je data doorverkoopt kan je de verzamelde data beschikbaar maken voor verkoop. Aan de hand van deze data kunnen andere bedrijven meer doelgericht adverteren. Er zijn een aantal grote data verzamelaars, o.a. Google en Facebook. Hoe vaak is het niet dat je zoekt naar een specifiek product, je opent Facebook en er komt direct een advertentie voorbij van een product dat je zojuist hebt bekeken.

Het voordeel van een app ten opzicht van een website is dat je met een app veel meer data kan verzamelen. Door locatiebepaling kan je bijvoorbeeld ook bijhouden waar de gebruikers jouw app gebruiken, hoe zij zich bewegen, de hoeveelheid data die ze verbruiken enzovoort. Belangrijk hierbij om te weten is dat het alleen om anonieme informatie gaat, en niet om privacy gevoelige informatie als persoonsgegevens.

Kies het juiste verdienmodel

Met de meest voorkomende 10 verdienmodellen heb je hopelijk inzicht gekregen in de mogelijkheden die er zijn om geld te verdienen met jouw app. Maar welk verdienmodel voor jouw app het meest geschikt is, is afhankelijk van je branche en het doel wat je met je app wil bereiken en dit zul je uiteindelijk dus zelf moeten bepalen.

Heb jij een app idee, maar weet je niet welk verdienmodel het beste past? Wil je graag sparren over de mogelijkheden? Of wil je weten wat het bouwen van jouw app gaat kosten? Neem dan contact met ons op!

info@softwarevoorjou.nl