Naast een goed werkende website, ook een app? Waarom?

Door Claire Hilberink de Vos
13 januari 2021
Naast een goed werkende website, ook een app? Waarom?

Veel ondernemers vragen zich af of het zinvol is om naast een website ook een app te laten ontwikkelen. We horen namelijk vaak, “maar ik heb toch al een website.” Waarom het zinvol om naast een website ook een mobiele app te hebben gaan we in deze blog uitleggen.

Mobiele app

Een app is bij de meeste mensen wel bekend van de icoontjes op telefoon, tablet of bureaublad van uw laptop of pc. App is de afkorting van applicatie. Met een applicatie, oftewel software, krijg je toegang tot andere software. Denk hierbij bijvoorbeeld aan software als Microsoft Word of Excel. Via een app op het bureaublad van je computer krijg je toegang tot de software. Er wordt echter steeds vaker gesproken over mobiele apps. Dit omdat de gebruikers steeds vaker gebruik maken van apps op hun mobiele telefoon of op een tablet. Alleen al door de enorme toename van het gebruik van smartphones en tablets is het hebben van een mobiele app een slimme zet.

Jouw eigen mobiele app is een goede keuze, omdat….

  • het aantal gebruikers van smartphones en tablet nog steeds toeneemt!

Het online gebruik van de smartphone neemt nog steeds toe. Volgens een studie van Google haakt 40% van bezoekers per mobiele telefoon af als ze een teleurstellende ervaring hebben op je website. Hebben bezoekers een negatieve ervaringen dan zullen ze bedrijf echt niet aanbevelen bij anderen. Bij de mobiele weergave van je website is een negatieve ervaring veel groter dan bij een mobiele app. Hoe wil je je doelgroep bereiken? Is dat hoofdzakelijk via internet, houdt er dan rekening mee dat het overgrote deel gebruik maakt van een mobiel apparaat om je te vinden. Het hebben van een mobielvriendelijke website, voor het eerste bezoek, is erg belangrijk. Om de content van je website toegankelijker te maken voor bezoekers die vaker gebruik maken van jouw webiste is het hebben van een mobiele app een absolute pre. Het is daardoor niet alleen makkelijker voor de bezoeker, maar ook voor jou om in contact te blijven met de bezoeker, door de mogelijkheid om push notificaties te kunnen versturen. Een kanttekening hierbij is de grootte van je onderneming en jouw doelgroep. Bij het installeren van een app moeten gebruikers wel een aantal handelingen verrichten. Je moet dus duidelijk zijn in de voordelen die er zijn voor hen om jouw app ook echt te installeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan sneller bestellen, ontvang push notificaties van de allerlaatste nieuwtjes en aanbiedingen, maar ook sneller inzicht in bestellingen en de status hiervan.

  • ondanks een mobielvriendelijke website heb je toch meer kans op mensen die afhaken. Het kost de gebruiker namelijk extra stappen om daar te komen waar ze willen zijn.

Voor een eerste kennismaking met je bedrijf is het voldoende, echter wil je een terugkerende klant hebben, dan is het hebben van een mobiele app zinvol. Voor de gebruiker is het makkelijker en sneller om gebruik te maken van een mobiele app. Daarnaast is je icoon te zien op hun scherm, en zullen ze je minder snel vergeten.

  • met een app heb je meer interactie en contactmogelijkheden met je doelgroep, bijvoorbeeld door het gebruik van push notificaties.

Met een mobiele app kun je jouw klant makkelijker op de hoogte houden van eventuele acties of speciale gelegenheden, deze krijgen zij te zien als melding op hun scherm. Ze hoeven dus niet eerst in hun eigen mailbox te zijn om dan vervolgens hun mail te openen. Bij het versturen van push notificaties kan je ervoor 97% zeker van zijn dat deze berichten ook echt gelezen worden. Op geen enkele andere wijze, bijvoorbeeld een nieuwsbrief of mail, zorg je ervoor dat zoveel mensen ook daadwerkelijk jouw bericht lezen.

  • met een app kan je meer sturen op cijfers

Aan een app kan je veel extra functies toevoegen om het gedrag van je bezoekers te meten.

Met de uitkomsten hiervan kun je gericht sturen op zaken waarop jij inkomsten laat liggen, omdat deze inzichtelijk gemaakt zijn. Zo kan je bijvoorbeeld inspelen op het moment waarop jij je push notificaties deelt, omdat je ziet dat jouw doelgroep jouw app rond een bepaald tijdstip bezoekt. Zo kun je bijvoorbeeld ook kun je meten welke artikelen op welk tijdstip het meest verkocht, om hier vervolgens met gerichte aanbiedingen op in te spelen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Een app is altijd gekoppeld aan een device, oftewel een user. Voor een gebruiker is het ook logischer om in te loggen bij het gebruik van de app, dan dat het bijvoorbeeld zou zijn bij een (mobiele)website. Het meten van het gedrag van je gebruikers is op deze manier ook makkelijker.

Jouw mobiele app ontwikkelen?

Wil je jouw doelgroep op de meest effectieve manier bereiken en jouw omzet zien stijgen. Laat dan naast een website ook een mobiele app ontwikkelen!

Software voor jou maakt jouw eigen mobiele app mogelijk! Hoe we dat doen? In 7 stappen komen wij van jou idee naar een mooie en gebruiksvriendelijke app; meer weten over onze werkwijze voor het ontwikkelen van jouw maatwerk app. Wil je graag eerst sparren over de mogelijkheden van een eigen mobiele app, neem dan contact met ons op!

info@softwarevoorjou.nl

Elkaar leren kennen is het fundament van goede software

Stel je vraag; wij luisteren. Of plan direct een gratis brainstormsessie in onze agenda.

© softwarevoorjou.nl

ook wij gebruiken cookies:

  • om onze website goed te laten werken
  • voor marketingdoeleinden.

Meer informatie over de cookies kan je vinden in ons privacyverklaring

nee, liever niet

Software voor jou.nl