Software ontwikkelen: een sprong in het diepe?

In de toekomst kijken. Konden we dat soms maar. Helemaal als je op het punt staat een sprong in het diepe te nemen en daardoor risico te lopen. Software laten ontwikkelen kan soms zo’n sprong in het diepe zijn. Je hebt een tof concept, gelooft dat dit is wat de markt nodig heeft en je bent bereid in dit idee te investeren. Toch kan je je enigszins voorbereiden op die onzekere toekomst. Een Minimal Marketable Product kan je daarbij helpen.

Wat is dat eigenlijk?

Een Minimal Marketable Product is een eerste echte versie van jouw software. Het is geen prototype, maar een versie die je daadwerkelijk in de markt kan zetten en die jouw potentiële klanten kunnen gaan gebruiken. Alles wat noodzakelijk is in jouw app of webapplicatie zit in deze eerste versie. De extra features worden eerst even achterwege gelaten. Waarom? Met de feedback van jouw gebruikers kan je later gaan doorontwikkelen.

Misschien ben jij wel een bakker en wil jij een app in de markt zetten zodat jouw klanten via hun mobiel eenvoudig een bestelling bij jou kunnen plaatsen. Dit deel en de functionaliteit om een bestelling te plaatsen kan het Minimal Marketable Product zijn. Misschien heb je nog wel meer ideeën om deze app helemaal shiny te maken. Betalen via de app, een chatfunctie en een spaarkaart om punten via de app te sparen. Allemaal heel tof, maar deze mooie extra’s laat je bij een Minimal Marketable Product dus eerst even achterwege.

Maar wat is hier nu het voordeel van? Waarom eerst de basis laten ontwikkelen en in de markt zetten en niet meteen alles meenemen in jouw software idee?

Feedback is goud waard

Er zitten heel wat voordelen aan zo’n Minimal Marketable Product. Één daarvan hebben we al kort genoemd, maar is de moeite waard om even op in te zoomen en wat extra aandacht aan te geven.

Feedback van jouw gebruikers is heel waardevol. Wat wat vinden zij echt belangrijk in jouw app? Wat missen ze in jouw webapplicatie? Van welke functie in jouw software waren de gebruikers helemaal niet op de hoogte? En wat vinden ze overbodig? Misschien past die chatfunctie in jouw bakkers app toch niet zo bij jouw doelgroep als je had gedacht en pakken zij toch sneller de telefoon om jouw bakkerij te bellen.

Een manier om achter die feedback van jouw klanten te komen is om er actief naar te vragen wanneer zij gebruik maken van jouw software. Bijvoorbeeld in jouw app een chat knop toevoegen, zonder de functionaliteiten, maar met de vraag ‘vind jij een chat in de app fijn?’ als er op geklikt wordt. Zo kom je achter de wensen van jouw klanten.

Je kan zelf een verlanglijstje hebben als het gaat om jouw app of webapplicatie, maar wie het echt gaan gebruiken zijn jouw klanten. Met een Minimal Marketable Product geef je ruimte om ervaringen en feedback van die klanten mee te nemen in de verdere ontwikkeling. Zo kom je uiteindelijk tot dat product waar jouw klanten niet meer zonder kunnen.

Tijd = geld

Die investering kan best groot zijn. Wanneer je jouw wensenlijstje iets korter maakt en alleen het noodzakelijke eerst laat ontwikkelen, kost dit minder tijd. En we weten allemaal: tijd is geld. Daarnaast loop je hierdoor minder risico. De investering is kleiner en mocht de app of webapplicatie toch niet aansluiten bij jouw klanten, dan is er nog een potje over om dit aan te passen.

Wij bieden software ontwikkeling zowel aan op basis van fixed price en in abonnementsvorm. Zo zou zo’n eerste versie fixed price kunnen zijn en kunnen we doorontwikkelen op basis van een abonnementsvorm. Zo is die sprong in het diepe ineens minder diep.

Heb jij concurrenten?

Ben jij je ervan bewust dat jij niet de enige bent met dat toffe app idee en liggen de concurrenten op de loer? Goed je ogen open houden op dit gebied is niet onverstandig. Met een Minimal Marketable Product zorg jij dat jouw product snel in de markt staat. Het kost minder tijd om jouw app of webapplicatie te ontwikkelen en zo ben jij je concurrenten voor. Een goede strategie om met minder, meer te bereiken.

Twijfel je?

Herken jij jezelf in dit verhaal? Ben je al een tijdje aan het twijfelen of je het wel moet doen, die sprong in het diepe? Misschien is een Minimal Marketable Product een mooie tussenweg. We gaan graag eens met jou in gesprek. Bel gewoon even of stuur een mailtje.

info@softwarevoorjou.nl

+31 85 401 7660