Vergroot het succes van jouw app; vermijdt deze 8 valkuilen bij het ontwikkelen!
Eind 2019 stonden er in de Google Play Store en de AppStore van Apple in totaal bijna 5 miljoen apps. In alle appstores samen gaat het zelfs om bijna 6 miljoen apps. Om je plek te veroveren binnen deze sterk concurrerende markt is het ontwikkelen van een goede app is dus heel belangrijk! Maar wat is een goede app? Daarnaast zijn er bij het ontwikkelen van je app 8 valkuilen die je altijd moet vermijden!
Wat is een goede app?
Een goede app is aantrekkelijk voor de gebruiker. Het is belangrijk om een zo perfect mogelijke app te maken die de aandacht van de gebruiker pakt, maar belangrijker nog deze ook vasthoudt. Driekwart van alle apps die wordt gedownload wordt de volgende dag al niet meer geopend. Het succes van je app hangt dus af van perfectie, aandacht pakken en aandacht vasthouden!
Lukt het je niet om aan die drie punten te voldoen, dan komen de gebruikers ook niet meer terug. In de app stores is zoveel concurrentie dat je gebruiker binnen enkele seconde een betere optie heeft gevonden. In deze overvolle markt kan elke kleine fout het falen van je app betekenen. Voor de gebruiker is het niet zozeer belangrijk hoe goed jouw app een bepaalde functionaliteit uitvoert, maar meer of jij de fouten van de concurrenten kan vermijden.
De 8 valkuilen die je moet vermijden bij het ontwikkelen
Bij ontwikkelen van een app zijn er 8 valkuilen die je moet vermijden, doe je dat niet dan is de kans heel klein dat je app nog een succes wordt.
1) Niet investeren in de beveiliging; Als je app aanslaat bij de gebruikers en je er steeds meer krijgt, dan zal er en je vroeg of laat iemand zijn die jouw app wil proberen te hacken. Je moet er altijd voor zorgen dat de gegevens van de gebruikers beschermd zijn! Belangrijk is dat alle data die jouw app ontvangt en verzendt wordt beveiligd en bestand is tegen hackers. Berichten moeten gebruik maken van SSL/TLS encryptie. Daarnaast is het belangrijk dat alle databases waar gegevens worden opgeslagen ook beveiligd, oftewel encrypted, zijn.
2) Niet letten op bandbreedte optimalisatie; Als je een app ontwikkelt is het doel niet om een app te ontwikkelen, maar om een app te ontwikkelen met de beste functionaliteit(en). Heel belangrijk is het vinden van de juiste balans tussen het gebruik van middelen en resultaten. Stel je voor; jouw app is het beste op de markt, maar vreet de bandbreedte van de gebruiker op en alleen werkt onder bepaalde condities. Op zo’n app zit vaak niemand te wachten. De gebruiker geeft dan meer voorkeur aan een app die beter omgaat met middelen, maar die dan een slechter resultaat levert. Niet alle gebruikers hebben altijd een 100% netwerkconnectie, als je dan een app hebt die alleen werkt onder ideale condities zal dat veel gebruikers wegduwen.
3) Batterij gebruik; Elke smartphone gebruiker maakt zich zorgen over de levensduur van zijn batterij. Ook al is een app nog zo goed, als de gebruiker erachter komt dat de app de levensduur van de batterij verkort, dan gaat de gebruiker direct zoeken naar een efficiëntere oplossing. In de ontwikkelfase is het heel belangrijk om erop te letten hoe energie wordt gebruikt en waar het naartoe gaat binnen de app. De belangrijkste reden waarom een app veel batterij verbruikt, is als de app op de achtergrond constant activiteiten uitvoert. Hierbij kan je denken aan het opvragen van de geografische locatie of het constant blijven verversen. Erg belangrijk dus om rekening mee te houden tijdens het ontwikkelen.
4)Een 'te' complex ontwerp; Ontwerpers gaan vaak helemaal los op het ontwerp van een app. Het ontwerp is natuurlijk belangrijk om je app uniek en herkenbaar te maken, maar let hierbij dat het ontwerp niet te complex wordt. Vaak worden er teveel onnodige functionaliteiten toegevoegd of zijn er te uitgebreide menu’s. In veel gevallen haken er dan gebruikers af. Een gebruiker vindt de prestaties van een app belangrijk, maar zitten vaak niet te wachten op een heel bijzonder en uniek ontwerp. Bij het ontwerp is het belangrijk dat je gebruiker meteen aan het werk kan gaan met je app, zonder dat er eerst een (lange) tutorial doorgenomen moet worden. Mensen zijn vaak heel ongeduldig; ze willen meteen een app kunnen gebruiken. Zijn er functionaliteiten die niet snel duidelijk zijn dan zullen ze op zoek gaan naar een andere waarbij ze wel meteen weten hoe hij werkt.
5) Na het downloaden van je app geen contact blijven houden met de gebruiker; Driekwart van de gebruikers die je app download gebruikt je app de volgende dag al niet meer. Als jouw app niet genoeg de aandacht trekt is de kans erg klein dat hij hem daadwerkelijk gaat gebruiken. Er is een manier om dit te verbeteren: maak een after - download engagement plan! Op die manier zorg je voor een constante connectie met je gebruiker. Denk hierbij aan (push)notificaties en real-time meldingen. Deze meldingen zijn vrij makkelijk te implementeren en ze zijn geweldig in het trekken van de aandacht van je gebruiker. Het is belangrijk om hier goed over na te denken tijdens het ontwikkelen van je app!
6) Geen rekening houden met de schaalbaarheid; Ondanks dat het vrij uniek is dat een app wereldwijd wordt aangeboden en je dan miljoenen gebruikers krijgt die regelmatig terugkomen is het toch belangrijk om rekening te houden met eventuele groei van het aantal gebruikers. Vaak onderschatten app ontwikkelaars de aantrekkingskracht van hun creatie. Als de app in populariteit groeit moet je infrastructuur zo zijn ingericht dat je de snelheid van de app kan garanderen ook bij een groot aantal gebruikers. Heel belangrijk is om al in een beginfase na te denken over de schaalbaarheid; wat als een groot aantal gebruikers gebruik gaat maken van mijn app? Wat als mijn server offline is? Als je hier niet goed over nadenkt kan je misschien wel die ene grote kans missen. Om je snelheid en bereikbaarheid te kunnen garanderen is het belangrijk om na te denken over je globale bereik en redundancy. Huh wat?! Redundancy betekent dat je meerdere data servers hebt die je gebruikers verbinden onafhankelijk van waar ze zijn ter wereld. Daarnaast is het belangrijk dat je genoeg ruimte hebt om altijd een stabiele verbinding te kunnen garanderen ook wanneer het aantal gebruikers toeneemt of wanneer er een data server offline is.
7)Niet compatible met verschillende versies; Niet iedereen maakt gebruik van de allernieuwste mobiele telefoons of installeert de allerlaatste software updates. Er is nog steeds een grote groep die gebruik maakt van oudere modellen en/of versies. Het is belangrijk dat jouw app rekening houdt met deze groep mensen, anders zou je een hele grote groep mogelijke gebruikers direct uitsluiten. Daarnaast zou je deze groep gebruikers een signaal geven dat zij niet goed genoeg zijn om te kunnen toetreden tot jouw community. Als je dat wil bereiken is dat prima, maar over het algemeen wil je een zo groot mogelijke groep gebruikers aanspreken. Bij het uitvoeren van updates merk je het wanneer je de support voor oudere versies laat liggen. Een groep loyale gebruikers komt er dan vaak achter dat zij je app niet meer kunnen gebruiken. Als dit gebeurt is het hoogst onwaarschijnlijk dat de gebruiker een nieuwe telefoon gaat aanschaffen alleen voor jouw app. De gebruiker gaat eerder op zoek naar een ander alternatief die hun versie wel ondersteund.
8)Voor homogeen gaan in plaats van modulair; Het is belangrijk om eerst het verschil tussen homogeen en modulair uit te leggen. Een homogene app structuur is op zichzelf staand. Hierin zijn alle componenten met elkaar verbonden en zijn afhankelijk van elkaar. Bij een modulaire app structuur zijn er veel geïsoleerde componenten die onafhankelijk van elkaar werken. Een voordeel hiervan is dat de app meer schaalbaar is en dus toekomstbestendiger. Als een element niet werkt zoals dat zou moeten, dan kan deze worden geïsoleerd zonder dat de rest van de app in gevaar komt.
Jouw app laten ontwikkelen
Naast de 8 valkuilen die we hierboven beschreven hebben zijn er natuurlijk nog veel meer zaken die mis kunnen gaan bij het ontwikkelen van jouw app. Maar wij zijn van mening dat als je de bovenstaande valkuilen vermijdt je al halverwege bent om van jouw app een succes te maken.
Wil jij met jouw app idee aan de slag? Neem dan contact met ons op!
ook wij gebruiken cookies:
- om onze website goed te laten werken
- voor marketingdoeleinden.
Meer informatie over de cookies kan je vinden in ons privacyverklaring