10 SEO - tips voor jouw bestaande webshop. Hoe kan jij zorgen voor een betere vindbaarheid?

Door Claire Hilberink de Vos
21 januari 2022
10 SEO - tips voor jouw bestaande webshop. Hoe kan jij zorgen voor een betere vindbaarheid?

Jouw webshop wordt de laatste tijd minder gevonden via de zoekmachines. Voor een ‘gewone’ website vind je genoeg tips hoe jij beter vindbaar kan worden, maar voor een webshop is dit toch een ander verhaal. Hoe dat komt; een webshop bevat vaak veel minder unieke content. Hoe kan jij er toch voor zorgen dat jouw online vindbaarheid verbeterd?

Tips specifiek voor jouw webshop

Met de onderstaande 10 tips kan jij jouw online vindbaarheid aanzienlijk verbeteren.

De 10 SEO - webshop tips:

1. Maak gebruik van reviews

De manier om unieke content toe te voegen aan je webpagina’s is de content die jouw doelgroep levert, deze manier van content heet user generated content.

Laat jouw klanten reviews schrijven en kom zo op een relatief gemakkelijke manier hogerop in de zoekmachines.

De manier om jouw doelgroep te stimuleren een review achter te laten is om bijvoorbeeld een korting voor de volgende bestelling te geven. Op de manier profiteer jij op twee manieren.

2. Schrijf unieke productomschrijvingen

Vaak worden productomschrijvingen die door leverancier(s) worden aangeleverd gebruikt bij de producten in de webshop. Deze omschrijvingen worden vaak 1 - op - 1 overgenomen. Op deze manier kun je natuurlijk snel veel producten toevoegen, maar bedenk dat een groot deel van je concurrenten op dezelfde manier werkt en dus met precies dezelfde productomschrijving werkt. Niet de manier om op te vallen.

Om bij zoekmachines op te vallen letten ze op unieke, originele en zelf geschreven content, zorg dus altijd dat jij de productomschrijving herschrijft in je eigen woorden.

3. Eenvoudige product en categorie URL’s

Hou de URL’s van product en categorieën zo eenvoudig mogelijk. Vul ze niet aan met overbodige tags, id’s en andere kenmerken en variabelen. Zorg ervoor dat je CMS dit ook niet doet, want soms worden er zonder dat je het weet door het CMS extra tags meegegeven, let hier dus goed op.

Zorg voor zo eenvoudig mogelijke URL’s en concentreer op zoekwoorden.

4. Links toevoegen

Geef jouw webpagina’s meer ‘waarde’, voor de zoekmachines, door intern te linken. Door een interne link krijgen beide pagina’s meerwaarde. Het is een soort stem die ze uitbrengen op elkaar.

Een ander voordeel van linken is dat zoekmachines waarde hechten aan ankerteksten. Ankerteksten zijn het gedeelte van een zin dat een link bevat. Als je veel intern linkt ben je veel beter vindbaar op de gelinkte woorden.

5. Afbeeldingen optimaliseren

Het is belangrijk om al je afbeeldingen op te slaan met unieke alt-teksten, inclusief product en eventuele merknamen. Een absolute gemiste kans is als je een afbeelding noemt foto134.jpg, maar denk bijvoorbeeld aan een omschrijving met de merknaam van je artikel en de kleur zoals batavus-ebike-rood-mijnmerk.jpg.

Omschrijvingen in bestandsnamen, en dat is niet alleen voor afbeeldingen, maar denk ook aan video’s, zorgen voor context en mogelijk extra bezoekers via Google Images.

6. Maak gebruik van tags

Door producten te labelen, ook wel tags genoemd, kunnen bezoekers je producten vinden via een zogenaamde tagcloud of door het klikken op de naam van de tag. Dit zorgt voor de bezoeker, maar belangrijker nog voor de zoekmachine, altijd in een gerelateerde link.

Naast het snel vinden van de producten kan je taggen ook goed gebruiken voor meer uitgebreide zoekfuncties. Denk bijvoorbeeld aan zoeken op type, prijsklasse, fabrikant, kleur etc.

Kijk naar het zoekgedrag van jouw bezoekers en pas de tags van jouw producten hierop aan.

7. Let op het aantal clicks

Verstop producten die je wil verkopen niet op je website. Zo moeten bezoekers te veel zoeken en zullen ze al snel denken laat maar.

Websites hebben een interne pagerank en in bijna alle gevallen scoort de homepage het beste bij de zoekmachines. Zorg er dus voor dat jouw producten zo dicht mogelijk bij de best scorende pagina van jouw website staan, vaak is dat dus de homepage.

Ook zoekmachines letten hierop, want hoe hoger je pagerank hoe vaker zij deze zullen bezoeken.

8. Het belang van niche - sites

Zoekmachines hebben de gewoonte om bepaalde websites hoger te waarderen, vaak zijn dit hele specifieke webshops. Grote en uitgebreide webshops worden vaak minder hoog gewaardeerd.

Wanneer je een grote, uitgebreide webshop begint zorg er dan voor dat je ook meerdere niche - sites hebt, want die scoren hoger op de vindbaarheid. Denk bijvoorbeeld aan een grote, uitgebreide webshop op het gebied van fietsen en dan de bijbehorende niche - sites voor bijvoorbeeld moederfietsen, racefietsen, wielrenfietsen etc.

Een andere tip is meldt de niche - sites aan bij verschillende providers en met verschillende ip-adressen, dan zien de zoekmachines de verschillende websites als aparte websites. Op deze manier kan je onderling goed linkbuilden.

9. Link naar productpagina’s met rijke ankerteksten

Link je naar productpagina’s met enkel ‘lees meer’ of ‘bekijk het product’ als ankertekst dan zullen de zoekmachines aan deze pagina weinig waarde toekennen. Zorg dus voor rijke ankerteksten en lever waardevolle informatie aan bezoekers en aan natuurlijk aan de zoekmachines.

Geef bijvoorbeeld een korte introductie, een teaser, zodat de bezoeker graag meer wil weten, maar dat er net genoeg waardevolle informatie is gegeven voor een goede vindbaarheid.

10. Merkproducten? Bouw meerdere landingpagina’s voor de merken

Verkoop jij via je webshop merkproducten, zorg dan voor meerdere specifiek geoptimaliseerde landingpagina’s voor alle merken. Bezoekers gaan gericht op zoek naar specifieke merken en zullen dit waarderen. Tevens spreken verschillende merken ook verschillende doelgroepen aan, die je op deze manier gerichter kunt aanspreken. Dit is dus niet alleen goed voor je bezoekers, maar ook voor de vindbaarheid in de zoekmachines.

Naast alle tips nog een extra tip:

Let op de uitstraling van je website

Krijg je door alle voorgaande tips meer bezoekers naar je webshop, omdat de vindbaarheid is verbeterd, dan is het heel belangrijk om de bezoekers ook echt te behouden en er uiteindelijk klanten van te maken. Belangrijk voor de bezoekers van je webshop is dat ze een goed gevoel hebben bij het bezoek aan jouw webshop. Bij een goed gevoel zijn uitstraling en gebruiksvriendelijkheid noodzakelijk.

Het komt er op neer: ziet je website er belabberd uit en is de navigatie binnen je website heel slecht, dan kun je alle bovenstaande tips toepassen, maar dan zul je er nog steeds niet het best uithalen, en zal je weinig verkopen. Vergeet dus nooit te investeren in de uitstraling en gebruiksvriendelijkheid van je website.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij de uitvoering van de gegevens tips of is dit hét moment om de uitstraling en gebruiksvriendelijkheid van jouw webshop aan te pakken, neem dan contact met ons op!

Elkaar leren kennen is het fundament van goede software

Stel je vraag; wij luisteren. Of plan direct een gratis brainstormsessie in onze agenda.

© softwarevoorjou.nl

ook wij gebruiken cookies:

  • om onze website goed te laten werken
  • voor marketingdoeleinden.

Meer informatie over de cookies kan je vinden in ons privacyverklaring

nee, liever niet

Software voor jou.nl