Jouw app in de Google PlayStore; hoe werkt dat en wat heb je nodig?

Door Kasper Veenvliet
2 september 2020

Jouw app idee is volop in ontwikkeling! In overleg met jouw ontwikkelaar heb je ervoor gekozen om jouw app als native app en niet als bijvoorbeeld een webapp aan te bieden. Als je app klaar is om aangeboden te worden in de Google PlayStore, dan zijn er een een aantal stappen die moeten worden doorlopen voordat je jouw app daadwerkelijk kan aanbieden. Omdat het proces totaal anders verloopt dan bij het aanbieden van jouw app in AppStore van Apple hebben, hebben we twee aparte blogs geschreven. Hoe moet je jouw Android app instellen en uiteindelijk beschikbaar maakt in de Google PlayStore, wordt in deze blog beschreven.

Hoe biedt je jouw Android app aan in de Google PlayStore?

Bij het uploaden van jouw app in de Google PlayStore zijn er een aantal zaken anders dan hoe het proces verloopt bij de AppStore van Apple, het gaat dan voornamelijk over het publiceren van jouw app en dan met name over het APK - bestand.

Voordat je je app aanbiedt, of het nu in de AppStore van Apple is of in de Google PlayStore, is het belangrijk om deze te testen onder je uiteindelijke doelgroep, ook moet de app zoveel mogelijk getest zijn op eventuele bugs, oftewel (schrijf)fouten, en eventuele weergave problemen. Is jouw app door de verschillende testfases heen gekomen dan is de tijd aangebroken om je app aan te bieden in de Google PlayStore.

De verschillende stappen die moeten worden doorlopen voordat je jouw Android app kan publiceren, maar vooral ook wat belangrijk is om rekening mee te houden gedurende de voorbereiding, registratie en welke instellingen belangrijk zijn, zullen we hieronder beschrijven. In de handleiding zullen we stap voor stap uitleggen hoe het allemaal in zijn werk gaat.

Wat heb je nodig om een Android app in de Google PlayStore aan te bieden?

Punt 1) Maak een developer account aan

Om jouw app aan te kunnen bieden in de Google PlayStore moet je je eerst registreren. Je hebt niet alleen een Google - account nodig, maar je hebt ook toegang nodig tot Google Play Developer Console platform. Om toegang te krijgen tot dit platform moet je een fee betalen van € 25,- per jaar. De fee kan je alleen betalen door middel van een creditcard. Hoe je deze accounts aanmaakt en wat je moet doen om daarmee je app te publiceren, zullen we in de volgende stappen uitleggen. Voordat je jouw app gaat aanmelden in de Google PlayStore is het echter wel zinvol om hem eerst te formatteren.

Punt 2) Een APK - bestand?! Wat is het en waar heb je het voor nodig?

Je app moet beschikbaar zijn in het zogenaamde APK - formaat om geïnstalleerd te kunnen worden op toestellen en devices met het Android - besturingssysteem. APK staat voor Android Package. In het APK - bestand staan alle componenten van je applicatie in een gecomprimeerde vorm, daarnaast moet het bestand ook worden ondertekend door de ontwikkelaar, zodat duidelijk is wie het auteursrecht heeft. Dit bestand heb je nodig bij het installeren in Android. Wel fijn om te weten is dat je niet voor elke app een nieuwe handtekening hoeft aan te maken. Zo kan je een eerder gemaakte handtekening ook gebruiken voor nieuwe Android apps. Het ondertekenen kan je op meerdere manieren doen, bijvoorbeeld door het gebruik van Android Studios.

Punt 2a) Stappenplan ondertekenen & vertalen APK - bestand m.b.v. Android Studios

- in Android Studios open je je app project. Vervolgens bij tab ‘Build’ -> ‘Generate Signed APK’

-De volgende stap is het definiëren van een keystore path, oftewel waar sla je je app handtekening of key op. Heb je al een keystore path gemaakt voor eerdere Android apps dan kan je deze weer gebruiken. Heb je nog geen keystore path of wil je voor deze app een nieuwe aanmaken, doe dat dan als volgt; maak een opslaglocatie met wachtwoord aan. Als je het nieuwe keystore path ook voor toekomstige apps wil gebruiken is het belangrijk om deze gegevens ergens te noteren. Onder ‘Alias’ vul je de naam van je key in en vervolgens het wachtwoord. Daarnaast moet je ook de geldigheid van je handtekening instellen, hiervoor is een termijn van minimaal 25 jaar aanbevolen. Naast de handtekening moet je ook nog 1 ander gegeven invoeren op het certificaat, hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan je voor - en achternaam of de naam van je bedrijf.

-Keystore path aangemaakt of uitgekozen -> ‘Next’. In het volgende scherm moet je de doelmap voor de gesigneerde APK - bestanden instellen. Ook geef je aan of het om een testversie van de app gaat, ook wel ‘debug’ genoemd, of om het om een voltooide app gaat, dit wordt ook wel ‘release’ genoemd.

- Gaat het om een voltooide app, ‘Release’, dan moet je onder ‘ Build Type’ nog de keuze maken of het gaat om een gratis of een betaalde app. Wil je naast een gratis versie ook een betaalde versie van je app uitbrengen dan is dat ook mogelijk. Om beide opties te selecteren gebruik je bij Windows en Linux de ctrl - toets en bij een Mac de command - toets. Alles ingesteld? -> ‘Finish’. Hiermee wordt het ondertekende APK - bestand in de door jou gekozen map aangemaakt en hiermee kan je app in de Google PlayStore worden gepubliceerd.

Punt 3) Registratie bij Google

Om jouw app te kunnen publiceren in de Google PlayStore heb je meerdere accounts nodig bij Google. Zo heb je een algemeen Google - account nodig, een Developer Account en wil je jouw app als betaalde app aanbieden dan heb je ook een Google Payment Account oftewel een verkopers-account nodig.

Aanmaken van de verschillende Google - accounts

- De eerste stap is het aanmaken van een algemeen Google - account. Heb je nog geen Google - account of wil je je bestaande, wellicht privé, account niet gebruiken, dan maak je een nieuw account aan. Je maakt een nieuw account aan via de registratiepagina van Google. Volg de stappen die worden gevraagd.

-Ben je in het bezit van een algemeen Google - account dan is het volgende account dat je moet aanmaken een Developer Account. Via Google Play Developer Console kun je je registreren met de gegevens van het algemene Google - account. Een Developer Account heb je nodig om apps te kunnen publiceren in de PlayStore. De kosten voor een registratie bij het Google Play Developer Console zijn eenmalig €25,-. Je kan deze kosten betalen door middel van een creditcard. Na betaling moet je enkel de gevraagde informatie en gegevens invoeren en kan je jouw Developer Account gebruiken. De ‘Developer naam’ die je ingeeft zal later in de Google PlayStore zichtbaar zijn als auteur van de app. De developer naam kan je altijd veranderen als je dat zou willen.

- Als je de eerste twee accounts hebt aangemaakt kun je jouw app al publiceren. Echter wil je jouw app als betaalde app aanbieden of wil je met jouw op een andere manier geld verdienen, bijvoorbeeld door in-app aankopen of abonnementen, dan heb je een Google Payments Account nodig. Je maakt deze aan door in je Developer Account onder ‘Rapporten’ -> ‘Financiële rapporten’ aan te klikken. Vervolgens ‘Nu een verkopers-account instellen’ -> voer de gegevens van je ondernemers account in.

Jouw Android app publiceren in de Google PlayStore

Na je registratie en het aanmaken van de benodigde Google accounts kan je jouw app aanbieden in de Google PlayStore. Na het uploaden van jouw app is deze niet direct beschikbaar in de Store, want net zoals bij Apple moet jouw app worden gecontroleerd door Google. Hoe lang het duurt voordat jouw app beschikbaar is, varieert erg, maar meestal is je app na enkele uren beschikbaar in de Google PlayStore.

Met behulp van je Developer Account kan je jouw app uploaden. De volgende stappen moet je dan doorlopen; Log in jouw Developer Account -> ‘Alle apps’ -> ‘Nieuwe app toevoegen’. In ‘Nieuwe app toevoegen’ geef je de taal van de applicatie in en voeg je de naam van je app toe, deze gegevens kan je later nog aanpassen of wijzigen. Nadat je deze gegevens hebt ingegeven klik je op ->’APK uploaden’ -> nieuw menu aangemaakt deze heeft de naam van jouw app. In het nieuwe menu zie allerlei onderdelen, bijvoorbeeld ‘APK’ en ‘Store listing’, de volgende stap is om al deze onderdelen te voorzien van gegevens over jouw app. Tijdens het invullen van de benodigde gegevens kan je altijd tussendoor alles opslaan, dit doe je door op ‘Save design’ te klikken.

Punt 4) Handleiding bij het publiceren van een Android app

We hebben de handleiding hetzelfde ingedeeld als de bovengenoemde menu onderdelen; APK, winkelvermelding, inhoudsclassificatie, prijzen & distributie, optionele instellingen en de laatste stap het uploaden van jouw app.

Punt 4a) APK

Bij dit onderdeel moet je het eerder aangemaakte ondertekende APK - bestand toevoegen. Bij het toevoegen van je ‘signed APK’ kunnen je kiezen uit verschillende mogelijkheden, deze zullen hieronder besproken worden:

- Zit jouw app nog in de testfase, dan kan je jouw app op alfa - of beta test zetten. Je app kan getest worden door middel van een gesloten of een open test. Zo kan je bij een gesloten test zelf bepalen wie jouw app gaat testen. In een e-mail nodig je je testpersonen uit. Testpersonen moeten wel een Google - account of een Google - Apps account hebben. Bij een open test kan een grotere groep testpersonen je app testen. Elke Google PlayStore gebruiker kan jouw app testen. In zowel een gesloten als een open testfase kunnen testpersonen hun feedback en evaluatie enkel privé sturen.

- Is jouw app al getest? Dan wil je hem waarschijnlijk zo snel mogelijk aanbieden in de Google PlayStore, dan kies je voor ‘Upload new APK to production’. Bied je jouw Android - app aan in een testversie of de uiteindelijke versie bij beide moet je jouw app uploaden in de vorm van een ondertekende (Signed)APK. Ook al is je app nu toegevoegd in je Developer Account betekent dit niet dat hij ook al klaar is voor publicatie in de Google PlayStore. Hiervoor moet je de volgende stappen doorlopen (winkelvermelding, inhoudsclassificatie, prijzen & distributie en optionele instellingen).

Punt 4b) Winkelvermelding (‘Store listing’)

Bij de winkelvermelding is het belangrijk om er rekening mee te houden dat hier alle informatie staat waarmee je doelgroep en gebruikers je straks kunnen vinden in de Google PlayStore. Belangrijk bij de winkelvermelding is dat je alle gegevens en informatie aanlevert in de taal waarin jouw app beschikbaar zal zijn.

Checklist winkelvermelding;

- In ‘Productdetails’ kan je altijd de taal en titel van de app veranderen. Hier moet je ook een korte en uitgebreide beschrijving van de app geven. Beide beschrijvingen zullen te zien zijn in de detailpagina van je app in de Google PlayStore. De titel mag maximaal 30 karakters bevatten, de korte beschrijving mag maximaal 80 karakters bevatten. De uitgebreide beschrijving van jouw app, waarin je meer verteld over de functionaliteiten, features en de meerwaarde om de app te gaan gebruiken, mag maximaal 4000 karakters bevatten.

- Alle apps in de Google PlayStore moeten voorzien zijn van een bepaald aantal grafische items. Voeg van jouw app minstens twee screenshots toe, deze zijn zichtbaar in de Google PlayStore zodat de gebruiker een beeld krijgt van hoe jouw app eruit ziet. Het maximum aantal toe te voegen screenshots is 6. De voorwaarden voor de screenshots zijn als volgt; formaat minimaal 320 pixels en maximaal 3840 pixels. Beeldverhouding mag niet groter zijn dan 2:1 en enkel in bestandstype JPEG - of 24-bits PNG-bestanden.

- Voeg een icoon in hoge resolutie toe, in bestandstype 32-bits PNG met de afmetingen 512 x 512 pixels. Daarnaast ook een functie - afbeelding, in bestandstype 24-bits PNG met de afmetingen 1.024 x 500 pixels. Het toevoegen van een icoon en een functie - afbeelding zijn verplicht. Je functie - afbeelding mag ook een promotie - afbeelding, banner Android - tv devices, URL van een YouTube video of een promotievideo zijn.

- Na het toevoegen van de titel, naam, beschrijving en de afbeeldingen van je app, wordt je app begrensd onder ‘Categorisatie’. In het volgende veld maak je de keuze voor het soort app, dit geef je in bij ‘app type’ -> bepaal vervolgens je themagebied.

- In de volgende stap moet je de inhoud proberen in te schatten, denk hierbij aan leeftijdsgrens. Bij ‘Beoordeling’ maak je een keuze voor de juiste leeftijdscategorie. Je kan hierbij kiezen uit 4 verschillende niveaus; ‘alle’, ‘laag’, ‘gemiddeld’ en ‘hoog’. Bij ‘alle’ is je app en inhoud geschikt voor alle leeftijden. Je moet ook aangeven als je app onderwerpen bevat die niet geschikt is voor de jongere leeftijdscategorie. Wil je weten in welke categorie jouw app valt, kijk dan op https://support.google.com.

- Naast de 4 niveaus heeft Google tegenwoordig ook nog een nieuwe classificatie methode voor inhoud toegevoegd. In deze classificatie methode zijn de vereiste instellingen veel gedetailleerder, aan de hand van een vragenlijst wordt je app beoordeelt. Aan de inhoud van de app en de wijze waarop dit geclassificeerd wordt, wordt steeds meer waarde gehecht door de gebruiker. In je Developer Account vind je daarom een apart menu hierover aan de linkerkant.

- De eerste stap bij ‘Beoordeling’ blijft vooralsnog dat je jouw app indeelt in een van de vier bovengenoemde niveaus. De vragenlijst voor meer detaillistische weergave van de inhoud van jouw app wordt later ingevoerd tijdens de volgende stap inhoudsclassificatie.

- In de volgende stap worden je ‘Contactgegevens’ gevraagd. Je bent verplicht om je e-mailadres op te geven, gegevens als je website en je telefoonnummer zijn optioneel. Daarnaast kan je er ook voor kiezen om de gegevens van de ontwikkelaar toe te voegen.

- In het gedeelte voor de winkelvermelding (‘Store listing’) is de laatste stap het ‘Privacybeleid’. Hoe je omgaat met de bescherming van (vertrouwelijke) gegevens van je gebruikers is natuurlijk het belangrijkste als jouw app toegang vraagt tot vertrouwelijke gebruikers - of device gegevens. Maar ook als je (bijna) geen persoonlijke data verzameld moet je beschrijven hoe jij omgaat met het opslaan en gebruik van de persoonlijke gegevens van gebruikers. Het privacybeleid van jouw app plaats je op een website. De URL van de pagina geef je daarna in bij ‘Privacybeleid’. Mocht je geen eigen website hebben, waarop je het verplichte privacy statement kan plaatsen, dan zijn er een groot aantal alternatieven hoe je het toch kan weergeven. Via de gratis services van Google Docs of Google Sites kan je een website aanmaken puur alleen voor je privacy statement. Het privacy statement voor een app lijkt voor een groot gedeelte op die van een website, maar er zijn wel een aantal app - specifieke die je moet beschrijven. Een van de zaken die je app - specifiek moet beschrijven is wat de toegangsrechten van de app zijn en hoe lang de opgeslagen data wordt bewaard. Hoe je jouw app privacy statement het beste kan vormgeven en wat je verplicht bent om te beschreven, kan je vinden op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.

- In de laatst stap bij winkelvermelding controleer je of je alle benodigde informatie hebt ingevoerd, waarna je ze opslaat. Nu kan je verder naar de volgende stap inhoudsclassificatie.

Punt 4c) Inhoudsclassificatie (‘Content rating’)

Nadat je bij de winkelvermelding voor jouw app de leeftijdscategorie hebt ingedeeld in een van de vier niveaus, moet je bij deze stap de vragenlijst invullen. Zo kom je erachter op er alsnog een leeftijdsbeperking moet gelden of dat er bepaalde inhoud van je app moet worden geblokkeerd of gefilterd voor bepaalde regio’s. Voordat je start met de vragenlijst over de inhoud van jouw app, geef je nogmaals een e-mailadres mochten er vragen zijn.

-Kies in ‘App - categorie selecteren’ het themagebied van je app, dit heb je al eerder geselecteerd in de voorgaande stap, en begin met het invullen van de vragenlijst. Het is belangrijk dat je hiervoor de tijd neemt, zodat je alle vragen volledig en correct beantwoordt. Is je vragenlijst niet waarheidsgetrouw beantwoord dan kan Google jouw app blokkeren of zelfs verwijderen uit de Google PlayStore.

-Nadat je alle vragen hebt beantwoord en gecontroleerd of alles klopt, sla je deze op bij ‘Vragenlijst opslaan’. Nadat je de vragenlijst hebt opgeslagen kun je de leeftijd geschiktheid bepalen, door ‘Leeftijd geschiktheid oproepen’. Ze bepalen de leeftijd geschiktheid aan de hand van de antwoorden op de vragenlijst, daarnaast wordt deze voor alle verschillende landen waar jouw app beschikbaar zal zijn afzonderlijk vastgesteld.

- Ben je het eens met de leeftijdscategorie, dan accepteer je de inhoudsclassificatie en heb je deze stap eveneens afgerond.

Punt 4d) Prijzen & distributie

In deze stap wil Google meer informatie over het prijsbeleid dat jij wil gaan hanteren voor jouw app.

- Biedt jij jouw app gratis aan, dan duurt deze stap niet lang. Je geeft aan dat jouw app gratis zal worden aangeboden en in welke landen jouw app beschikbaar zal zijn.

Vervolgens vink je ‘Inhoudsbeoordeling’ en ‘Exportwetgeving van de VS’ aan, Google is een Amerikaanse onderneming, en sla je alle informatie nog een keer op. Nu ben je klaar met het installeren van jouw app. Publiceer je jouw app als een gratis app dan kun je dit niet achteraf veranderen naar een betaalde versie. Want dan moet je de app als een nieuw project indienen.

-Wil jij jouw app als betaalde versie aanbieden in de Google PlayStore, dan moet je meer informatie en gegevens aanleveren. Je moet dan niet alleen de standaard aanschafprijs invoeren, maar ook of je wil dat de prijs in alle landen waar je de app wilt uitbrengen automatisch wil laten omrekenen en aanpassen naar de valuta van de desbetreffende landen of je kan aangeven dat je dit handmatig wil doen. Als je ervoor kiest dit handmatig te doen dan kan je een rond bedrag vaststellen ipv een heel raar bedrag bij omrekenen naar de juiste valuta. Net zoals bij Apple vraagt Google een bedrag per transactie, dit is 30% van de (netto) omzet.

-Wat we vaak zien is dat als je een nieuwe app betaald aanbiedt dan gebruikers deze niet graag aanschaffen. Het is vooral bij onbekende apps beter om gebruikers eerst kennis te laten maken met de app, voordat ze ervoor moeten betalen. Een mogelijkheid om toch geld te verdienen met je app, is deze aanbieden als een freemium app. Met een freemium app biedt je de basisversie gratis aan, willen gebruikers meer functionaliteiten dan kunnen ze deze alleen gebruiken tegen betaling.

-Nadat je een keuze hebt gemaakt voor een gratis of betaalde app en deze informatie hebt ingesteld, sla je deze gegevens op.

- Na het controleren van de ingevoerde gegevens en of je niks vergeten bent dan klik je op -> ‘App publiceren’.

Punt 4e) Optionele instellingen en het uploaden van jouw app

Naast alle verplichte instellingen zijn er ook nog een aantal aanvullende instellingen die optioneel zijn. Een daarvan zijn bijvoorbeeld in - app - aankopen, deze kun je configureren in de Google Play Developer Console. Maar ook instellingen voor advertenties of het automatisch vertalen, van de beschrijving van je app en natuurlijk de inhoud, instellen kan je uitvoeren in Google Play Developer Console. Deze en andere optionele instellingen kan je configureren onder ‘In-app-producten’ -> ‘Diensten en API’s’. De instellingen die je hieronder vindt zijn echt optioneel en hoef je dus niet in te stellen. Ook zonder de optionele instellingen kan je jouw app publiceren. Heb je alle stappen van de handleiding doorlopen en heb je een keuze gemaakt voor al dan niet optionele instellingen, dan kun je jouw app aanbieden in de Google PlayStore, dit doe je door te klikken op ‘App publiceren’.

Punt 5) Release en onderhoud van jouw Android app

Nadat je alle stappen in de handleiding voor publiceren hebt doorlopen en hebt op ‘App publiceren’ geklikt dan duurt het enkele uren voordat jouw app daadwerkelijk wordt gepubliceerd in de Google PlayStore. Zodra hij beschikbaar is dan is hij voor alle Android gebruikers beschikbaar!!!

Na het publiceren kan je niet onderuit gezakt gaan kijken hoeveel gebruikers jouw app hebben gedownload. Jouw app moet goed onderhouden worden en af en toe worden ge-updated. Dit komt omdat er heel veel verschillende Android devices zijn en het bijna onmogelijk is om voor alle devices een volledig foutloze app te ontwikkelen. Google helpt hierbij, in de Google Developer Console vind je onder ‘Crashes en ANR’s’ zie je alle foutmeldingen die gebruikers hebben gerapporteerd. ANR staat voor application not responding oftewel app reageert niet. Als gebruikers een fout melden moeten akkoord geven dat deze gerapporteerd worden. Het is dus geen automatisch aangemaakte fout, maar daadwerkelijk een fout die ontstaan is bij een gebruiker. Wanneer de gemelde fouten, oftewel bugs, zijn opgelost dan kan je een nieuwe versie opnieuw publiceren via je Developer Account. Heel belangrijk om dan niet te vergeten om je versienummer aan te passen, bijvoorbeeld op versie 1.0 kan versie 1.0.1 of versie 1.1 volgen.

Naast het debuggen of het verbeteren en uitbreiden van functionaliteiten van je app is het ook zinvol app - store optimalisatie toe te passen. Op zo de ranking van je app te verbeteren, en dit is heel belangrijk voor de zichtbaarheid van je app! Hoe zichtbaarder jou app hoe meer potentiële gebruikers jij uiteindelijk kan bereiken.

Heb je nog vragen over het publiceren van jouw Android app in de Google PlayStores of over de voorwaarden waaraan jouw app moet voldoen, neem dan contact met ons op!

info@softwarevoorjou.nl

© softwarevoorjou.nl

ook wij gebruiken cookies:

  • om onze website goed te laten werken
  • voor marketingdoeleinden.

Meer informatie over de cookies kan je vinden in ons privacyverklaring

nee, liever niet

Software voor jou.nl