Laat geen verkopen liggen in de laatste stap! - Optimaliseer jullie afrekenproces

Door Claire Hilberink de Vos
4 maart 2022
 Laat geen verkopen liggen in de laatste stap! - Optimaliseer jullie afrekenproces

Door veel e-commerce ondernemers wordt vaak veel tijd besteed aan het vormgeven van webshop, producten en indeling van de webshop. Wat echter vaak vergeten wordt is het inrichten van een gebruiksvriendelijk afrekenproces. Echter een cruciale stap in het online aankoopproces. Want duurt het lang om alle gegevens in te vullen, dan is jouw klant al snel geneigd om af te haken. Zorg dus voor een optimale klantervaring ook in de laatste fase van het aankoopproces. Maak het je klant zo makkelijk mogelijk om af te rekenen!. Maar hoe doe je dat, waar moet je op letten en waar liggen kansen voor jou, lees je in onze blog.

Meest voorkomende fouten

In de meest optimale klantenervaring willen klanten graag snel en gemakkelijk kunnen afrekenen. Uit een onderzoek van Stripe kwam naar voren dat een groot deel van de e-commerce ondernemingen in deze laatste fase van aankopen hier kansen laat liggen.

Nog erger; “94% van de 800 onderzochte e-commerce bedrijven had ten minste vijf basisfouten in de check out, waardoor afrekenen onnodig lastig wordt voor klanten.” Bron: Stripe

Uit het onderzoek is gebleken dat de meest voorkomende fouten in het afrekenproces zijn:

  • Geen smartphone optimalisatie
  • Veiligheid
  • Geen rekening houden met het land van herkomst van jouw bezoekers
  • De betaal pagina

Smartphone optimalisatie

Kijken we smartphone optimalisatie, dan zie je dat de meeste fouten worden gemaakt in:

  • Geen ondersteuning voor bepaalde integraties. Maak je gebruik van meerdere software tools op jouw website zorg er dan voor dat deze ook goed beschikbaar zijn op mobiele apparaten.
  • Tijdens het afrekenproces worden geen cijfers weergegeven op het toetsenbord. Als deze wel ingevuld dienen te worden.
  • Tijdens het afrekenen moet een e-mailadres worden ingegeven. Het is mogelijk om hiervoor dan een speciaal toetsenbord te tonen, zodat het ingeven snel en makkelijker gaat. Vaak wordt deze mogelijkheid vergeten en kost het meer stappen en tijd om de juiste gegevens in te voeren.
  • Het komt nog steeds veel voor; de website is niet responsive.

Meer dan 50% van alle bezoekers die naar e-commerce websites gaan maakt gebruik van een smartphone. Bedenk hierbij wel dat een aankoop via een smartphone ook twee keer zo snel wordt afgebroken als op een desktop. Houdt jij in het afrekenproces geen rekening met je smartphone bezoekers dan raak je hierdoor heel veel klanten kwijt en loop je dus veel aankopen mis.

Niet alleen moet je hiermee rekening houden als je het juiste CMS kiest, maar kijk ook eens of jouw PSP, payment service provider, rekening houdt met jou smartphone bezoekers.

Veiligheid

De bezoekers van jouw website moeten een veilig gevoel hebben als ze jouw website bezoeken. Dit geldt natuurlijk twee kanten op, zowel voor jou als ondernemer als voor jouw bezoeker, want je weet nooit 100% zeker dat je te maken hebt met een fraudeur. Er zijn een aantal zaken waaraan jouw website moet voldoen om en basis zekerheid te geven aan jouw bezoeker. Denk bijvoorbeeld aan een SSL certificaat, goed opgestelde algemene voorwaarden en voldoende mogelijkheden om contact met jou te kunnen krijgen.

In het afrekenproces is zekerheid wellicht nog belangrijker, want hier laat de bezoeker zijn of haar persoonlijke gegevens achter. Maar maak hierin wel de juiste afweging, want extra beveiliging zorgt wel weer voor minder gemak en minder gebruiksvriendelijkheid.

Zoek dus naar een goede balans tussen hele sterkte client authenticatie (SCA) en het aantal gebruikte stappen in jouw afrekenproces.

De meest gemaakte ‘fouten’ of gemiste kansen eigenlijk zijn;

  • Niet mogelijk om aan te melden via social media.

Veel klanten gebruiken deze mogelijkheid om sneller in te loggen en gegevens achter te laten. Maak het ze zo makkelijk mogelijk en inloggen via hun eigen social media kanalen is hier een van.

  • Geen overzicht van de bestelling wordt weergegeven

Laat voordat ‘echt’ afgerekend wordt een overzicht zien van de bestelde producten. Geef in dit overzicht, in een vroeg stadium in het afrekenproces, nog de mogelijkheid om wijzigingen te maken. Meer of minder stuks of artikelen te verwijderen.

Geen rekening houden met het land van herkomst van jouw bezoekers

Hou bij de keuze voor de verschillende betaalmethoden rekening met het land waaruit jouw bezoekers komen. Biedt je de juiste betaalmethoden aan dan zorgt dit voor een hoger conversiepercentage. Daarnaast verlaag je zo je gemaakte betaalkosten. Hou je in een vroeg stadium al rekening met (mogelijke) internationale uitbreiding dan scheelt dit extra kosten op de lange termijn en daarnaast voldoe je al direct aan de wensen van zoveel mogelijk consumenten uit verschillende landen.

Wil je meer weten over de internationale mogelijkheden van ons low-code platform Azura 7, neem dan contact op! Het platform beschikte over alle functies voor meerdere talen en samen met onze psp partner ondersteunen we alle meest gebruikte internationale betaalopties.

De betaal pagina

Op de betaalpagina zijn er ook een aantal ‘fouten’ of gemiste kansen die je kan maken, deze zijn:

  • Er wordt geen foutmelding in het betaalformulier gegeven wanneer er onjuiste gegevens ingegeven zijn
  • Er wordt geen waarschuwing of melding gegeven wanneer er een ongeldig kaartnummer is ingegeven of wanneer de kaart verlopen is
  • Het niet automatisch invullen van gegevens
  • Geen mogelijkheid om een verzendadres in te geven. Biedt je klanten altijd de mogelijkheid om een factuur - en een verzendadres in te geven.

Bij het niet informeren van je bezoeker, bij punt 1 en 2, zullen ze niet begrijpen wat er aan de hand en waarom hun betaling mislukt. Wordt dit na afzienbare tijd nog niet duidelijk, dan zullen zij zeker je website verlaten. Geef je specifieke foutmeldingen, dan heb je een kans van 3,5% dat er een nieuwe poging gedaan wordt.

Het automatisch aanvullen van adresgegevens zorgt voor een verhoging je conversie.

Het lijken wellicht kleine details, maar deze zorgen voor een gebruiksvriendelijk afrekenproces! Ze zorgen er zeer zeker voor dat de kans dat jouw bezoeker je website verlaat tijdens het afrekenen verkleind.

Testen, Testen en nog eens testen

Wil je jouw website vernieuwen of wil jij jouw bestaande website verbeteren vraag jouw doelgroep dan om hulp. Zij zijn de uiteindelijke gebruikers en voor jouw doelgroep moet het uiteindelijk goed werken.

Om een website te maken die optimaal aansluit bij je wensen van jouw doelgroep is het altijd verstandig om deze in het ontwikkelproces te betrekken. Want hoe ervaren zij bepaalde stappen? Wat vinden ze goed? En waarbij denken ze…..nou ja laat maar! Blijf dus gedurende het gehele ontwikkelproces testen onder je doelgroep, maar zeer zeker ook als je website al live is.

Kies de juiste website software

Om een gebruiksvriendelijk en tegelijkertijd veilig afrekenproces in te richten is het belangrijk dat je website software kiest die dit ondersteunt. Meer weten hoe jij de beste keuze kan maken voor jouw website software, lees dan onze blog hierover

Niet alleen de keuze voor welk type software jij kiest is belangrijk, maar het is ook belangrijk hoe het afrekenproces is vormgegegeven en of hier nog veranderingen in mogelijk zijn. Want een stukje maatwerk kan net het verschil in conversie maken voor jouw website.

Wil jij meer weten over ons low-code e-commerce platform Azura7 en hoe het afrekenproces hier is ingericht, neem dan contact met ons op!

Of graag een keer brainstormen over jouw website, plan dan een gratis brainstormsessie in met Kasper!

Elkaar leren kennen is het fundament van goede software

Stel je vraag; wij luisteren. Of plan direct een gratis brainstormsessie in onze agenda.

© softwarevoorjou.nl

ook wij gebruiken cookies:

  • om onze website goed te laten werken
  • voor marketingdoeleinden.

Meer informatie over de cookies kan je vinden in ons privacyverklaring

nee, liever niet

Software voor jou.nl