Maak het verschil in 2022 met deze 7 e-commerce trends

Door Claire Hilberink de Vos
30 mei 2022
Maak het verschil in 2022 met deze 7 e-commerce trends

De pandemie heeft ervoor gezorgd dat de e-commerce branche de afgelopen jaren een exponentiële groei heeft doorgemaakt. Hopelijk wordt 2022 het jaar dat we weer meer naar een wereld gaan van voor Corona, meer persoonlijk contact, fysiek winkelen, lekker uit eten gaan en heerlijk uit je dak tijdens een festival. Maar wat voor invloed zal dat hebben op de e-commerce branche? In deze blog geef ik je een aantal e-commerce trends waarmee jij het verschil kan maken in 2022.

Terugblik 2021

Om naar de toekomst te kijken moeten we eerst kijken naar waar de branche vandaan kwam. 2021 hét absolute record jaar voor e-commerce, tot nu toe natuurlijk….

Vooral in het eerste kwartaal werd record na record verbroken. Als je kijkt naar de cijfers van de Shopping Index van Salesforce van afgelopen jaar dan zie je in het 3e kwartaal van 2021 zie je een groei van 18% ten opzichte van 26% en 142% in de kwartalen ervoor. De groei is aan het stagneren, maar als je het vergelijkt met het wereldwijde gemiddelde van 11%, dan doet Nederland het goed.

Er staan nog meer interessante cijfers in de Shopping Index van Salesforce, zo blijkt dat Nederland een van de hoogste conversie - ratio heeft. Zo heeft Nederland een gemiddelde van 3,2%, dit is zelfs hoger dan de Groot Brittanië (2,8%) en de Verenigde Staten (2,5%). Nederland scoort niet op elk vlak hoog, zo zien we dat het gemiddelde orderbedrag ten opzichte van het wereldwijde gemiddelde een flink stuk lager is. In Nederland, omgerekend naar dollars, is het gemiddelde orderbedrag﹩65,70 en kijken we naar het gemiddelde wereldwijd dan is dat ﹩103,43.

Een punt van aandacht voor jou als e-commerce ondernemer.

Trends en tips voor 2022

Waarmee kan jij het verschil maken in 2022? Onze e-commerce tips zijn voor iedereen bruikbaar; budget, kennis en technologie heb je hiervoor niet nodig. Iedereen die de kansen voor 2022 wil benutten kan onze tips inzetten. Natuurlijk zien we nog meer trendgevoelige onderwerpen voor 2022, enkele van deze zullen we eveneens bespreken.

1. Optimaliseer je customer journey

In Nederland wordt het verkoopproces te veel als een geïsoleerde actie gezien. Er wordt teveel met funnels gewerkt, waarbij een bezoeker ergens binnen komt en eruit gaat met het liefst een aankoop. Echter kan je bezoeker gedurende de funnel ook aanvullende ideeën en wensen krijgen, echter doordat wij zo vast zitten aan het funnel idee is het voor de bezoeker bijna onmogelijk om ook deze wensen in vervulling te laten gaan. Ik noem een voorbeeld; je gaat boodschappen doen in een supermarkt. Naast je dagelijkse benodigdheden heb je ook een krat bier en een zak hondenvoer nodig, echter is dat te zwaar om dit direct mee te nemen. Toch is het op dit moment nog niet mogelijk om deze zware artikelen direct te bestellen tijdens je bezoek aan de supermarkt. We hopen natuurlijk dat hier snel verandering in komt. Zodat je deze op een later tijdstip kan ophalen of kan laten bezorgen. Er wordt heel erg vastgehouden aan de ‘funnel’ of het bekende stramien; je gaat naar de supermarkt om artikelen te kopen en direct mee te nemen.

Wat we zien is dat er nog teveel wordt gewerkt op meerdere ‘eilandjes’ binnen bedrijven. Zo heb je een ‘eiland’ oftewel een team die verantwoordelijk is voor de offline verkoopkanalen, een ander ‘eiland’ die verantwoordelijk is voor e-commerce, weer een andere ‘eilandjes’ die meewerken aan de customer journey of SEA-, SEO,- en UX/UI teams. Nu werken zij allemaal aan en op hun eigen eiland, maar wat kan je als bedrijf bereiken als alle ‘eilandjes’ aan elkaar worden gekoppeld, elkaar versterken en samenwerken, dan is the sky the limit.

Wat ze heel goed in China doen is dat het review proces onderdeel is van de customer journey. Voorwaarde hierbij is wel dat deze reviews geheel transparant en onbevooroordeeld zijn. In Nederland zien we heel veel nep reviews, waardoor reviews een deel van zijn waarde verliezen. Er ligt op dit moment een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer waarin het plaatsen of laten plaatsen van nep reviews worden verboden.

Hoe maak je reviews een onderdeel van je customer journey?

Kijkend naar het voorbeeld van China, zien we dat het geven van reviews niet alleen uit een korte score of omschrijving bestaat. Hoe zij het doen; er wordt gedetailleerd commentaar gevraagd aangevuld met foto’s en/of video’s. Een andere vorm van reviews die ze gebruiken is het gebruik van video - livestreaming door bijvoorbeeld invloedrijke personen als CEO’s, artiesten, bekende personen of professionele verkopers.

Maar nog wel het belangrijkste; de consumenten in China hebben vertrouwen in onafhankelijke review-sites, veel meer dan dat de consumenten in het Westen dat doen.

Het is heel belangrijk dat het wetsvoorstel erin de Tweede kamer doorkomt, zodat het voor jou als ondernemer nog interessanter wordt om reviews te gaan inzetten in jouw customer journey.

Wat je ziet in China is dat elk bestaand (video)review - kanaal wordt toegevoegd aan de customer journey, zodat consumenten overal hun ervaringen kan delen. Op deze manier zorgen ze er niet alleen voor dat klanten hun reviews achterlaten, maar door deze reviews zal het vertrouwen in hun bedrijven groeien.

Daarnaast besteden ze in China ook veel meer aandacht aan de laatste fase van het aankoopproces; de loyaliteits-fase. In Nederland is deze fase meestal een ondergeschoven kindje, dan loopt het customer journey proces tot aan de aankoop.

Zaken waarmee jij de customer journey na aankoop kan verbeteren zijn:

  • Klanten kunnen zonder gedoe en gratis producten retourneren binnen 7, 14 of 30 dagen,
  • 24/7 beschikbaarheid van de klantenservice, meestal wordt er dan gebruik gemaakt van intelligente chatbots.
  • Integreer een loyalty-programma

Met het optimaliseren van de customer journey kan je dus heel veel winst behalen.

2. Social commerce

Het afgelopen najaar werd pijnlijk duidelijk wat voor invloed Facebook en andere tech-giganten hebben, en dat je niet volledig van hen afhankelijk moet zijn. Maar gebruik maken van de socials blijft erg belangrijk en wordt wellicht nog belangrijker in de toekomst, maak dus gebruik van de kansen die hier liggen.

Uit de Shopping Index van Salesforce blijkt echter wel dat de social traffic in Nederland (8% - mobiel) flink onder het wereldwijde (11%- mobiel) gemiddelde ligt.

Het gebruik van social media is geen one way street, want een social media kanaal moet je blijven onderhouden. Hou ook rekening met je doelgroep, want op welke kanalen het meeste te vinden. De jeugd en jong volwassenen zitten veelal op TikTok en SnapChat. Terwijl de millennials hier veel minder te vinden zijn.

Bij de social media kanalen komen er voortdurend nieuwe functionaliteiten bij. Zo zien we dat het eerder genoeg was om een aantal mooie foto’s te delen, terwijl als je nu kijkt naar bijvoorbeeld Instagram liggen de grootste kansen in het maken van reels.

Social media kanalen; Verandering van communicatiekanaal naar e-commerce omgeving

Social media kanalen zijn in de afgelopen jaren echt veranderd van enkel een communicatiekanaal naar steeds meer een e-commerce omgeving, en dit gaat de komende jaren alleen nog maar meer worden. In de toekomst is het niet eens nodig om het social media platform te verlaten om jouw aankopen te doen.

Wat je nu al ziet op bijvoorbeeld Pinterest ‘Shop the look’, de shopping en webshop mogelijkheden in Facebook en Instagram en wat te denken van de koppeling tussen Shopify en TikTok deze mogelijkheden worden in de toekomst alleen nog maar meer uitgebreid.

Vandaag de dag zien we nog steeds dat ondernemers social media gebruiken om klanten naar hun webshop te krijgen, dit zal steeds meer veranderen naar het aanbieden van producten via de social media kanalen, waardoor het voor de klant steeds makkelijk wordt om aankopen te doen.

Kijken we weer naar China dan zien we dat zij Social media op een andere manier inzetten. In China staat e-commerce centraal. Het aankoopproces begint daar niet zoals hier bij ons met een zoekopdracht van de consument, maar zij triggeren de consument door recommendation algoritmes en door livestreams van voorstaande leiders of bekende mensen en door e-commerce stores die in TikTok embedded zijn.

Hier zien we dat influencers vaak via hun eigen kanalen producten van bedrijven promoten, in China gaat het andersom influencers zijn op de kanalen van de bedrijven zelf te zien als ze producten aanprijzen. Ze doen dit door bijvoorbeeld een take-over van de activiteiten op de kanalen of met exclusieve samenwerkingen. Het doel hiervan is om zo veel mogelijk volgers te krijgen voor het eigen kanaal en uiteindelijk een hele grote community te worden.

3. Zoek het buiten de Nederlandse grenzen

In Corona tijd was en is alles anders, om met deze veranderde omstandigheden zijn veel bedrijven gaan zoeken naar groeimogelijkheden. Zo zien we dat veel fysieke winkels, die eerder geen webshop hadden werk hebben gemaakt van een website en webshop. Daarnaast zien we ook dat steeds meer bedrijven hun groei potentieel in het buitenland gaan opzoeken.

Maar ook het winkelgedrag van de Nederlandse consument veranderd. Uit een consumentenonderzoek van ShoppingTomorrow blijkt dat zelfs 11% van alle online aankopen bij een buitenlands bedrijf wordt gedaan.

Als we het over online aankopen in het buitenland hebben wordt er vaak gedacht dat uit China komt, maar dat is slechts 6% van alle buitenlandse aankopen. Het meeste wordt er gekocht uit Duitsland (26%), Groot - Brittanie (12%) en vanuit de VS (12%).

Ook het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft onderzocht hoeveel de Nederlandse consument heeft uitgegeven bij buitenlandse webshops. In het derde kwartaal van 2020 was dit 605 miljoen euro, een groei van meer dan 30% ten opzichte van 2019.

Niet alleen maar positief

Het kopen in het buitenland is niet alleen maar positief. Een van de meest gehoorde klachten is het heel laat ontvangen van de bestelling, maar ondanks die tegenvallende levertijd wordt er nog steeds in het buitenland gekocht.

Maar waarom?

Uit een onderzoek van Mastercard in 2021 blijkt dat de belangrijkste reden voor een buitenlandse aankoop de aankoopprijs is, maar ook het aangeboden assortiment en het vinden van een specifiek artikel zijn redenen voor een buitenlandse aankoop.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederlandse consumenten zich vaak helemaal niet bewust zijn dat ze kopen bij buitenlandse webshops. Het verschil is bijna niet zichtbaar, omdat veel webshops vertaald worden in het Nederlands.

Wat de Nederlandse consument doet op de buitenlandse markt is eigenlijk irrelevant als jij wil uitbreiden naar het buitenland. Of toch wel?

Natuurlijk is het belangrijk om te onderzoeken waarvoor de Nederlandse consument naar het buitenland gaat, want daar is dus blijkbaar een gemis. Focus je niet alleen op de buitenlandse markt, maar haal de buitenlandse markt ook weer terug naar Nederland. Dus eigenlijk tweeledig. Vaak gaat het om bepaald soort assortiment of het prijsbeleid, hou hier dus rekening mee.

Maar wat we ook vaak zien is dat de Nederlandse consument vaak niet in de gaten heeft dat het om een buitenlandse webshop gaat. Probeer de consument in Nederland te houden door bijvoorbeeld op jouw website te vermelden dat het om een Nederlandse website gaat. Maar lok hiermee ook de buitenlandse consument, want het gaat om Nederlandse kwaliteit.

Ruim een kwart van alle Europeanen plaatst een bestelling bij een webwinkel uit een ander land, maar toch hebben ze bedenkingen als ze bestellen bij een buitenlandse webwinkel. Vaak gehoorde bedenkingen zijn; bang om het product niet te ontvangen, moeilijk retourbeleid en in geval van retourneren hoe gaat het met de terugbetaling.

Bedenk dat er niet alleen concurrentie is vanuit andere Europese landen en China, maar ook vanuit Noord - Amerika.

Hou de klanten in Nederland, door in te spelen op de bedenkingen die ze hebben wanneer ze aankopen doen in het buitenland.Hoe doe je dat? Vermeld duidelijk op je website dat het om een Nederlandse website gaat, laat duidelijk je reviews zien en vermeld je retourbeleid.

Zorgen van de consument

Vaak zie je dat de kleinere landen juist meer aankopen doen bij buitenlandse webwinkels. Denk aan landen als Malta, Cyprus en Oostenrijk. Omdat ze het op de lokale markt niet kunnen vinden.

Redenen die worden gegeven waarom consumenten (soms) geen online aankopen doen, zijn loyaliteit naar de lokale ondernemers of dat ze producten eerst in het echt willen zien. Soms zijn online aankopen niet eens mogelijk, omdat de IT - infrastructuur daarvoor niet geschikt is.

Een andere zorg van veel consumenten zijn de zorgen om de veiligheid van betaalmethoden als ze in het buitenland online aankopen doen. Bij de webshops kunnen ze weinig of geen, dus eigenlijk onvoldoende informatie vinden over de garantie-termijn en hoe eventuele klachten worden afgehandeld. Over online aankopen in het buitenland horen we ook dat consumenten wel eens te maken hebben gehad met fraude of dat ze producten ontvangen die kapot zijn.

Hoe kan jij hier als webondernemer op in spelen?

Eigenlijk uit alle redenen die gegeven worden blijkt dat betrouwbaarheid en een goede afhandeling van klachten essentieel zijn. Zorg ervoor dat op je website in meerdere talen je algemene voorwaarden, retour - en garantiebeleid en betaalmogelijkheden staan. Daarnaast is het plaatsen van reviews heel belangrijk, zoals al uit voorgaande is gebleken, let erop dat ook deze vertaald worden.

4. Maak efficiënt gebruik van software tools

Een absolute trend die niet te missen is het wel optimaliseren, optimaliseren en optimaliseren. Op alle gebied; terugkerende klant, nieuwe klant, product teksten, content, UX/UI en ga zo maar door. Een standaard template en dan niks customizen werkt niet. Als je kijkt naar het onderzoek van Netscope dan blijkt dat een gemiddelde ondernemer gebruik maakt van 1295 cloud - services. Hiervan zijn er ongeveer 120 marketing gerelateerd, denk aan de verschillende Social Media kanalen, Slack, Google Mail, Grammerly maar ook Microsoft 365 valt hieronder. Echter blijkt dat van deze tools 96,3 % niet ‘ondernemers-klaar’ zijn. Wat inhoudt dat bij gebruik van elke nieuwe software tool risico’s als malware of ransomware toenemen, de zogenoemde ‘cloud-enabled threats’. Met alle risico’s van dien.

Natuurlijk wil je jouw bezoeker een uitstekende ervaring bieden. Door de vele tools, die allemaal net andere functionaliteiten bieden wordt er vaak gebruik gemaakt van meerdere tools. Daarnaast zien we dat het ook heel gemakkelijk is om te starten met een nieuwe tool. Maar bij het gebruik van software tools geldt less is more.

Maak je gebruik van meer dan 5 tools dan wordt het steeds lastiger om deze optimaal in te stellen. Daarnaast betaal je voor alle tools afzonderlijke abonnementskosten en zal er ook extra geld nodig zijn voor de (door)ontwikkeling van je webshop.

Jij blijft je website doorontwikkelen en hetzelfde gebeurd met de software tools die je gebruikt. Een tool die je gebruikt heeft in de tussentijd een aantal extra functionaliteiten gekregen. Net die functionaliteiten waarvoor jij een tijd geleden een andere tool hebt aangeschaft. Of andersom, jij had een tool gekozen, maar een aantal functionaliteiten zijn uitgekleed of veranderd. Maar het kan ook zijn dat je doelstellingen anders zijn geworden, en kom je erachter dat je bepaalde software tools helemaal niet gebruikt. Stap af van het principe, ‘omdat ik het al jaren gebruik’, neem in 2022 de stap om een overzicht te krijgen van jouw software tools.

Hoe maak je goed overzicht van al jouw software tools?

1 - Maak een audit van je huidige software tools

Maak in een excel sheet een overzicht van alle tools die je gebruikt. Noteer gegevens als naam, het doel van de tool, de prijs en welke data je eruit haalt. Check ook meteen hoe de tool omgaat met veiligheid en hoe zij dit hebben geregeld.

2 - Pas de 80/20 regel toe

De Italiaanse econoom Vilfredo Pareto, beschrijft met zijn Pareto principe, de verhouding tussen oorzaak en gevolg. Oftewel de 80/20 regel, waarin 80% van de uitkomsten kan worden verklaard door 20% van de oorzaken.

Bekijk goed welke tools en daaruit voortkomende data jou het meeste opleveren. Wees hierin ook eerlijk naar jezelf, want vaak wordt gekozen voor gehypte tools die vaak slecht integreren met bestaande systemen. Maak de keuze voor tools perfect integreren in je huidige processen en die uiteindelijk voor het gewenste resultaat zorgen.

3 - Aanvullen, overlappen en ontbreken

Uiteindelijk gaat het erom dat de software tools die je gebruikt jouw strategie en jouw customer experience ondersteunt en niet in de weg zit. Breng dus goed in kaart welke data voor jou belangrijk is en kijk daarna goed naar alle tools die je gebruikt.

Welke vullen elkaar aan? Welke hebben wellicht deels of geheel dezelfde functionaliteiten? Welke functionaliteiten heb je nog nodig en worden nog niet ondersteund door de huidige tools?

4 - Blijf het monitoren

Als je eenmaal je overzicht gemaakt hebt in excel dan is het heel makkelijk om dit elk half jaar onder de loep te nemen. Want zoals alles in de software wereld blijven er nieuwe software tools komen en zullen bestaande tools worden doorontwikkeld. Als je elk half jaar je overzicht onder de loep neemt, blijf je dus altijd up-to-date.

Het optimaliseren van je zogenaamde technologie-stack is niet alleen belangrijk voor de veiligheid, want hoe meer tools je gebruikt hoe minder zicht je hebt op eventuele security gaten. Maar het optimaliseren is ook belangrijk voor de sitespeed van je website. Want hoe meer tools je gebruikt, dus hoe meer random scripts jij toevoegt voor het verzamelen van data, hoe trager jouw website wordt.

5. Duurzaamheid

De focus op de duurzaamheid wordt de komende jaren steeds meer prominent. Want zoals iedereen weet er moet iets gebeuren om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Maar hoe kan jij als e-commerce ondernemer hier aan bijdragen?

Biedt meerdere verzendmethodes aan, waarbij je bijvoorbeeld ook kan kiezen om je pakket te laten bezorgen bij een servicepunt of waarbij je klant kan aangeven dat ze het niet erg vinden om een paar dagen later het pakketje te ontvangen als de levering dan duurzamer is. Je kan je klant ook de mogelijkheid geven om de CO2 voetprint van het pakketje te compenseren.

‘Last mile’

Er wordt steeds meer gekeken naar hoe vrachtwagens optimaler ingezet kunnen worden. Want meer dan de helft van de tijd rijden vrachtwagens in Europa geheel of gedeeltelijk leeg rond. Diverse startups zijn bezig met een algoritme om de routeplanning zo efficiënt mogelijk in te delen.

Maar ook bedrijven als Budbee en Fietskoeriers zijn belangrijk in het verduurzamen van de e-commerce branche.

Naast het verduurzamen van je verzendopties zien we ook steeds vaker dat platformen, zowel bekend als onbekend inspelen op de tweedehands markt. Want veel kleding die wordt weggegooid kan zeker nog langer worden gedragen. Denk hierbij aan platformen als Vinted, maar ook bij Zalando en zelfs bij H&M kan je kleding een tweede leven geven.

Vergeet ook niet de hosting van je website? Want heb je het gekozen pakket wel nodig of kan je af met een gedeeld pakket, dat scheelt namelijk een hoop extra energie. Meer weten over de verschillende mogelijkheden van hosting, lees dan onze blog.

Hoe verzend jij jouw pakketten?

In dozen of gebruik jij papieren zakken of gerecycled plastic zakken. Kijk naar de meest duurzame optie voor jouw producten. Wat we zien is dat wanneer er in dozen verzonden wordt er veel ‘lucht’ in zit, dus vaak niet optimaal gevuld is.

Sendcloud heeft in 2020 een onderzoek uitgevoerd waaruit gebleken is dat 44% van de Nederlanders bang is voor de gevolgen van online shoppen voor het milieu. Echter kiest maar 6% voor groene bezorging, als die optie geboden wordt. Maar 12% is bereid extra te betalen voor de CO2 - neutrale bezorgoptie.

Niet echt cijfers waardoor jij als e-commerce ondernemer staat te springen om met duurzame bezorgopties te komen. Jij als e-commerce ondernemer neemt vaak besluiten op basis van het gedrag van jouw consumenten en daaruit komende verkoopcijfers. Echter is duurzaamheid en het vergroenen van de aarde belangrijker.

Belangrijk is om als e-commerce ondernemer het voortouw te nemen en het consumentengedrag positief te beïnvloeden, oftewel de omgekeerde manier. Neem jouw klant mee op een gezamenlijke vergroeningseis.

6. Personeel

De laatste jaren is het in meerdere branches heel moeilijk geworden om personeel te vinden. Er staan veel vacatures open in de e-commerce branche en bij branche gerelateerde bedrijven, want personeel is schaars. In de IT - branche is het zelfs zo erg, dat bedrijven in hun groei stagneren omdat ze niet genoeg geschoold IT personeel kunnen vinden. Deze bedrijven passen veelal hun personeelsbeleid aan, denk aan succesvolle werving door bijvoorbeeld (om)scholing aan te bieden en het beter behouden van bestaand personeel.

Op zoek naar het juiste personeel

De ‘ouderwetse’ manier van werven van personeel werkt niet. Er is teveel vraag en te weinig personeel, daarnaast vist iedereen uit dezelfde vijver.

Maak jij het jezelf nog moeilijker? Door in deze krappe markt ook nog irreële eisen te stellen, dan zal het niet lukken om de juiste persoon te vinden.

Leg de focus op de lange termijn en investeer in opleidingen en (om)scholing. Heb je op de korte termijn een oplossing nodig kijk naar de persoon achter een CV en vraag of ze een video opnemen. Past iemand qua CV niet helemaal, maar is de persoon heel erg gemotiveerd en leergierig, geef ze de voordeel van de twijfel en investeer een deel van je tijd. Investeer in een goede onboarding periode dit zal zich zeer zeker uitbetalen.

Behouden van je werknemers

Besteed zoveel mogelijk aandacht aan het behouden van je werknemers. In de e-commerce branche zien we dat personeel snel wisselt van baan. De belangrijkste reden voor het vaak wisselen van baan is dat mensen zich niet gewaardeerd voelen en dat er echt een mannencultuur heerst. De wereld van wie schreeuwt het hardst, maar er wordt geen aandacht besteed aan de diversiteit van hun teams. Een absolute gemiste kans. Besteed hier tijd en aandacht aan en tevreden personeel zal zeker bij je blijven.

Maar hoe houdt je jouw personeel tevreden?

Geef ze de erkenning die ze verdienen, zorg voor een eerlijk belonings- en promotiebeleid. Zorg dat je personeel zich welkom en vrij voelt.

Als personeel de erkenning krijgt die ze verdienen zullen ze niet moeilijk doen als er overgewerkt moet worden of zullen ze extra bijspringen als dat nodig is.

Zie je personeel als je belangrijkste asset. Werken zij hard voor je dan zal dat uiteindelijk resulteren in grotere groei, betere producten en diensten en een fijne werksfeer.

7. Personalisatie en snelheid

Naast de voorgaande trends zijn er nog een aantal tips die snel en relatief makkelijk zijn toe te voegen.

Gezien het aantal groeiende concurrenten in de e-commerce branche wordt het steeds belangrijker dat een bezoeker snel en makkelijk kan vinden wat ze zoeken. Daarnaast moeten zij zich snel ‘thuis’ en welkom voelen op je website.

Je kan dit bereiken door personalisatie;

  • Besteed meer aandacht aan de afbeeldingen en video’s van je producten en diensten, want hoe beter deze zijn hoe beter beeld jouw bezoeker krijgt van je producten. Beelden verkopen altijd beter dan tekst.
  • Waar is jouw bezoeker naar op zoek? Gebruik AI en machine learning en kom erachter wat de consument zoekt.
  • Blijf jouw website personaliseren! Denk bijvoorbeeld aan meerdere landingpages, gepersonaliseerde indeling en bij een terugkerende klant een mega snel afrekenproces, zodat zij in maximaal 2 stappen een aankoop kunnen afronden.

Naast het personaliseren wordt snelheid steeds belangrijker, want als een website laden te lang duurt zeg je al snel ga hier weg. Zorg voor een optimale sitespeed, zoals de laadsnelheid van jouw website heet. Want dit zorgt niet alleen voor een betere gebruikservaring, maar ook je SEO positie zal verbeteren als jouw sitespeed goed is, want Google vind dit erg belangrijk.

De manier waarop jouw bezoeker zoekt veranderd ook, waar vroeger vooral gezocht werd via de verschillende zoekmachines. Zal er steeds meer gezocht worden op basis van voice berichten, zoals Siri. Zorg dus voor goede SEO teksten waar de antwoorden van voice berichten gevonden kunnen worden.

Software voor jou is er voor jou!

Bedenk bij alle trends en tips die wij gegeven hebben laat je absoluut niet gek maken, maar kijk welke trends en tips voor jou het verschil kunnen maken. Welke trends en tips passen het beste bij jouw bedrijf en jullie processen.

Software voor jou is er voor je als je hulp nodig hebt met het optimaliseren of personaliseren van je website. Graag een keer sparren over de mogelijkheden voor jouw website, plan dan een brainstormsessie in.

Is jouw website verouderd, dan is dit de kans om jouw website te vernieuwen, neem contact met ons op en kom erachter hoe ons low-code platform werkt.

Elkaar leren kennen is het fundament van goede software

Stel je vraag; wij luisteren. Of plan direct een gratis brainstormsessie in onze agenda.

© softwarevoorjou.nl

ook wij gebruiken cookies:

  • om onze website goed te laten werken
  • voor marketingdoeleinden.

Meer informatie over de cookies kan je vinden in ons privacyverklaring

nee, liever niet