Na deze 5 stappen kan jij op zoek naar de juiste app partner

Door Kasper Veenvliet
1 oktober 2020

Jouw app idee laten ontwikkelen? Voordat je jouw idee laat ontwikkelen is het zinvol om een aantal zaken te onderzoeken. Hiervoor hebben wij 5 stappen op papier gezet. Na het doorlopen van deze 5 stappen kun jij op zoek gaan naar de juiste app partner voor het bouwen van jouw app.

Een app ontwikkelaar maakt apps. De verantwoordelijkheid van de ontwikkelaar ligt bij de techniek van jouw app, maar hij is niet eindverantwoordelijk voor het succes ervan. Erg jammer is het als we van mensen horen dat ze een app hebben laten ontwikkelen, die bijna geen downloads krijgt.

Natuurlijk zijn ze dan erg teleurgesteld. Ze hebben met de app niet bereikt wat ze van tevoren hadden gehoopt, maar ook omdat hun investering in geld en tijd verloren gaat. Maar het ergste vinden ze vaak dat de droom die ze eens hadden verloren is gegaan. In hun verdriet zijn ze vaak op zoek naar een zondebok en geven dan soms de ontwikkelaar de schuld.

Realiseer je vooraf dat jij als bedenker van je app idee uiteindelijk verantwoordelijk bent voor het succes van je app.

Een goede app ontwikkelaar zal je behoeden voor een aantal valkuilen die er zijn als je een app ontwikkelt. Wil je hier meer over lezen.

Onmisbaar voor jou als bedenker is een goede voorbereiding! Maar wat is dan een goede voorbereiding?

Hier gaan we je mee helpen, met deze 5 stappen ontdek jij of jouw app idee een succes kan worden!

Met deze vijf stappen heb je het fundament om van jouw app een succes te maken

1. Vergroot je kennis van de markt van applicaties

Het is belangrijk om meer kennis te krijgen van de markt waarin je je begeeft.

Enkele vragen die je jezelf moet stellen zijn: Hoe maken anderen apps? Wat komt er allemaal bij het ontwikkelen kijken? Wat kost een app? Op welke manieren kan je geld verdienen met een app? Welke stappen moet jij zetten?

2. Verdienmodel

Hoe ga je met je app geld verdienen? Gebruikers zijn vaak niet geneigd om een betaalde app aan te schaffen in de appstores. Het is dus belangrijk om je verdienmodel niet te baseren op de inkomsten uit betaalde directe downloads, maar om duidelijk te maken welk probleem je oplost met je app.

Je moet gebruikers overtuigen dat ze met het aanschaffen en gebruiken van jouw app een probleem oplossen, maar het is belangrijk om nooit de nadruk te leggen op de aankoop van de app.

Als je het woord ‘app’ gebruikt, denken gebruikers vaak dat het om een gratis tool gaat. Maar als jij een betaalde app in de markt zet is dit natuurlijk niet de bedoeling, bedenk dus vooraf goed wat jouw marketingstrategie is.

Als je bepaald hebt op welke wijze je geld wil verdienen met je app is het belangrijk om een schatting te maken van de kosten voor de app, hierbij is het belangrijk om niet alleen te kijken naar de initiële ontwikkelkosten, maar je moet de kosten voor marketing, ondersteuning, onderhoud van de app en natuurlijk je eigen salaris niet vergeten.

Meer weten over de verschillende verdienmodellen, lees dan onze blog.

3. Onderzoek de behoefte

Als jouw app in de appstore staat, dan is het aan de gebruiker of hij deze echt gaat downloaden. In jouw ogen is je app het beste idee tot nu toe, maar hoe ga je dit duidelijk maken aan de gebruiker?

Belangrijk hierbij is dat jouw app inspeelt op de behoeftes van de gebruiker. Welke problemen worden opgelost wanneer de gebruiker jouw app gebruikt? Als je erachter komt welke problemen er zijn, dan is de volgende stap om je app zo in te richten dat deze ‘de’ oplossing biedt.

Wat je vooral niet moet doen, is mensen vragen naar hun mening. Wanneer je iemand vraagt ‘’Zou je mijn app gebruiken?’’, dan is het voor ondervraagde heel moeilijk om door jouw enthousiasme een eerlijk antwoord te geven, daarnaast vraag je ook een uitspraak te doen over zijn gedrag in de toekomst. Deze manier is dus erg onbetrouwbaar.

Als je mensen wel naar hun mening wil vragen is het belangrijk om een vraag te stellen naar zijn/haar gedrag in het verleden en niet wat hij/zij zou doen in de toekomst. Onderzoek het gedrag van gebruikers. Wat hebben ze al gedaan? Wat waren de knelpunten? Oftewel; Waar liepen ze tegen aan? En biedt mijn app de oplossing waar de gebruiker bij de overige apps tegenaan liep?

4. Concept test

Door het onderzoek naar de behoefte ben je erachter gekomen of er al dan niet een behoefte is bij je doelgroep.

Is er geen behoefte? Dan is het belangrijk om je app idee aan te passen, te veranderen of om te beslissen er toch niet mee door te gaan.

Is er wel behoefte? Je doelgroep loopt tegen een probleem aan en jij gaat met jouw app zorgen voor de oplossing. Belangrijk is om dan te bedenken; Is mijn app wel de passende oplossing voor hun probleem? Of beter gezegd sluit mijn concept, dat hun probleem gaat oplossen, aan bij de belevingswereld van je doelgroep.

Als je erachter bent dat er behoefte is voor jouw app dan is de volgende stap bij ons het inplannen van een functioneel ontwerp workshop, met onder andere een uitgebreide brainstormsessie. In de workshop zullen we je ideeën uitwerken in zogenoemde userstories, daarnaast zullen we het hebben over de functionaliteiten die app direct moet bevatten en welke op een later tijdstip toegevoegd kunnen worden, eventuele wensen voor de toekomst. Aan de hand van de uitkomsten van de functioneel ontwerp workshop zullen wij ook mockups maken, zodat je al een beeld krijgt van het uiteindelijke resultaat.

Een voorbeeld; de OK - app - Je bent erachter gekomen dat de doelgroep van vrouwen tussen de 18 en 30 jaar het niet fijn vinden om veel kortingspasjes in hun portemonnee te hebben. Het app idee wat jij hebt is als volgt; pasjes kunnen worden ingescand en door middel van een afbeelding in de app kunnen zij aan de kassa hun klantenpas laten scannen.

Na een concept test zou je erachter kunnen komen dat je doelgroep het lastig vindt om de pasjes in te scannen. Of je zou erachter kunnen komen dat ze bang zijn dat de app uiteindelijk niet goed werkt op het moment dat ze bij de kassa staan. Maar het kan ook voorkomen dat de doelgroep erachter komt dat het dragen van de klantenpassen uiteindelijk toch niet zo’n groot probleem is. Als de gebruiker de meerwaarde van de app niet ziet dan zullen ze hem ook zeker niet downloaden.

Aan de hand van de gemaakte userstories worden mockups of zelfs een prototype gemaakt. Door het maken van een prototype of in een nog eerder stadium door middel van mockups kan jij je app idee testen bij de doelgroep. Zo kom jij erachter of de manier die jij bedacht hebt de juiste is. Aan de hand van de bevindingen kan je jouw concept aanpassen. Een bijkomend voordeel van het maken van een prototype of mockups is dat je een tastbaar product kan laten zien aan mogelijke investeerders.

Wij kunnen mockups voor je maken, maar dat kan je natuurlijk ook zelf doen. Als je het zelf al hebt gedaan, dan hebben wij al een goed idee van wat je precies wil. Vaak kunnen de designs hergebruikt worden tijdens de ontwikkeling.

5. Technisch concept

Met mockups of een prototype heb je een creatief en visueel concept in handen.

Nu is het aan de app ontwikkelaar om dit concept technisch bouwen. Er zijn meerdere technieken die een app ontwikkelaar kan gebruiken voor het technisch concept. Wij gebruiken voor het ontwerpen meerdere technieken zoals React Native, GraphQL voor de dataoverdracht met de API server en Lottie voor interactieve animaties. Daarnaast bekijken wij per opdracht wat de beste technieken zijn om te gebruiken.

Bij het vinden van de juiste ontwikkelaar is het heel belangrijk om te kijken naar;

- Het type klanten dat de ontwikkelaar heeft. Heeft de ontwikkelaar bijvoorbeeld alleen grote ondernemingen als klanten, waardoor ontwikkelaars vaak alleen contact hebben met een technische afdeling? Of zijn het vooral startups en wordt er dan veel meegedacht met de technische invulling? Kies de ontwikkelaar die matcht met jouw situatie, kennisniveau en bedrijfscultuur.

-Welke technieken worden er gebruikt of kunnen gebruikt worden voor het ontwikkelen van jouw idee. Belangrijk is om te kijken naar de verschillende voor - en nadelen van de technieken. Vraag de ontwikkelaar naar de technieken die zij gebruiken, en vergeet vooral niet om te vragen waarom zij voor deze techniek kiezen en wat de voor - en nadelen zijn.

Kies de juiste partner

Na het doorlopen van de 5 stappen kan je app echt ontwikkelt worden. Vaak heb je voor stap 4 al contact opgenomen met een ontwikkelaar. Ben je tevreden over het uitwerken van jouw idee? Sluiten de mockups of het prototype aan bij jouw wensen en die van jouw doelgroep? Of niet? Je kan altijd contact opnemen met een andere ontwikkelaar om deze eens te laten kijken naar wat je tot dusver hebt uitgewerkt. Wellicht komen zij met een andere benadering. Wie weet past deze beter bij jou en je idee.

Bij de keuze van de juiste partner is het naast het kijken naar het kostenplaatje ook belangrijk om te kijken of de app ontwikkelaar past bij wie jij bent. Praten jullie dezelfde taal en versterken jullie elkaar. Zo kom je tot het beste resultaat!

Wil jij sparren over jouw app idee? Of wil je een second opinion over wat je tot dusver hebt ontwikkelt? Neem dan contact met ons op!

info@softwarevoorjou.nl

© softwarevoorjou.nl

ook wij gebruiken cookies:

  • om onze website goed te laten werken
  • voor marketingdoeleinden.

Meer informatie over de cookies kan je vinden in ons privacyverklaring

nee, liever niet

Software voor jou.nl