Mijn app in de appstores; hoe werkt dat?

Onze ontwikkelaars zijn druk bezig met het bouwen van jouw app! Waarschijnlijk ben jij al bezig met het moment dat jouw eigen app gelanceerd zal worden in de appstores. Maar hoe komt jouw app in de appstores en welke stappen moeten worden doorlopen, in deze blog geven we je alle informatie. Veruit de meeste apps zijn beschikbaar voor Android en iOS vandaar dat we hiervoor het lancerings proces zullen beschrijven.

Wat heb je nodig voor het lanceren van jouw app?

Voordat jouw app gelanceerd kan worden is het heel belangrijk dat deze voorzien is van alle informatie en visuals die nodig is om live te mogen.

Om wat meer duidelijkheid te geven over de zaken die nodig zijn om jouw app te lanceren, zullen we alle benodigdheden beschrijven. Mocht je de lancering helemaal zelf willen regelen dan kan dat, maar wij kunnen je hier ook bij helpen.

Benodigdheden:

1) Maak developer accounts aan;

Allereerst is het belangrijk dat je een developer account aanmaakt bij beide appstores. In het geval van Android is dat bij Google heel makkelijk. Het enige wat gedaan moet worden is de aanmelding voor een GooglePlay - ontwikkelaarsaccount en voila dat is voldoende. Als we kijken hoe dat gaat voor iOS, oftewel bij Apple, is dat een ander verhaal. Apple wil zeker zijn dat je een officiële onderneming bent. Ze testen dit aan de hand van een D-U-N-S-nummer, dit is een soort wereldwijd BTW/KvK - nummer. Bij het aanmaken van een developer account voor jouw app is het ook nodig om een contactpersoon te registreren. Dit moet een persoon zijn binnen je eigen bedrijf, dit mag dus niet de ontwikkelaar zijn. Met deze contactpersoon wordt binnen een paar weken contact opgenomen, waarna de verificatie van jouw onderneming wordt afgerond. Door deze procedure kan het aanmaken van een developer account bij Apple wel even duren.

Het is dus belangrijk om deze accounts al in een vroeg stadium aan te maken. Want zonder deze accounts kan je niets testen en/of publiceren.

Voor het aanmaken van developer accounts moet een fee betaald worden, deze zijn voor Android eenmalig € 25,- en voor iOS € 99,- per jaar.

2) Informatie over je app;

Om je app correct zichtbaar te krijgen in de appstores is het ook belangrijk om de informatie over je app te delen.
In het account dat je hebt aangemaakt deel je de volgende app gegevens:
- icoontje voor je app.

- naam/titel van je app

- omschrijving van de app

- verplichte schermafbeeldingen over de werking van de app. Wij zorgen ervoor dat de verplichte schermafbeeldingen aanwezig zijn. Dit is best veel werk, omdat de icoontjes in veel verschillende afmetingen beschikbaar dienen te zijn.

Voor de specifieke details over de formaten, resolutie waarin je icoontje en schermafbeeldingen beschikbaar moeten zijn en uit hoeveel woorden je omschrijving mag bestaan, kan je lezen in de blogs Jouw app in de AppStore van Apple; hoe werkt dat en wat heb je nodig? of Jouw app in de Google PlayStore; hoe werkt dat en wat heb je nodig?.

Als bovenstaande informatie is ingevuld bepalen we gezamenlijk, aan de hand van een lijst met vragen, de leeftijdsgrens van de app. De vragen zullen gaan over grof taalgebruik, het tonen van (licht) gewelddadige beelden en andere belangrijke zaken van jouw app.

Daarnaast zullen we je wensen bespreken op het gebied van instellen van analytics en eventuele advertising.

3) “Signen” van je app;

Huh?! Signen, wat wordt hiermee bedoeld? Het is een kenmerk waarmee jij kan aantonen dat jij de eigenaar van de app bent, een soort handtekening dus. De eigenaar van de app is de enige die de app kan publiceren en updaten, door middel van het gekozen kenmerk kan je dit aantonen.

4) Testen van je app;

Wanneer je alle bovengenoemde stappen hebt doorlopen, en dus alle gegevens over je app hebt ingevuld, is hij in principe klaar om gepubliceerd te worden in de stores. Maar je wil de app natuurlijk eerst wel even testen! Tegenwoordig hebben Apple en Google hun platformen zo gemaakt dat dit redelijk eenvoudig kan.

Je doorloopt het volgende proces; Signen -> Testen -> Publiceren. Waarbij je de signing en testfase zo vaak als je wil kan herhalen, totdat alles goed loopt. Als alles goed staat dan pas publiceer je hem.

Iets meer uitgelegd verloopt het proces als volgt: Je ontwikkelt je app, waarna je hem ondertekend. Hierna exporteer en upload je hem naar Google en Apple. In de platformen kan je vervolgens interne testen uitrollen. De volgende stap is het extern testen met een aantal eindgebruikers. Het doel hiervan is om te kijken of de user experience van de app ook goed is. Het testen verloopt bij beide platformen anders, hieronder volgt een korte uitleg van hoe het bij beide in z’n werk gaat.

Testen in iOS

iOS heeft een soort test app omgeving uitgegeven. Als tester kun je deze app, de TestFlight - app, downloaden. De TestFlight is soort AppStore voor apps waarbij je deelneemt aan een testplan. Per mail nodigt je ontwikkelaar je uit om deel te nemen aan de test. Na acceptatie van de uitnodiging krijg je je app te zien in de testomgeving, oftewel in TestFlight.

Een voorwaarde die iOS stelt aan interne testen is dat de tester deel uitmaakt van je team. Je kunt ook een groep aanmaken voor externe testers. Deze iOS gebruikers kunnen de app ook testen via TestFlight zonder onderdeel te zijn van het team. Gelukkig is dit eenvoudig in te stellen, wij doen dit graag voor je!

Vervolgens kun je de app gemakkelijk installeren. Ook ontvang je notificaties van bijvoorbeeld een update.

Heb je feedback over de app, dan kun je deze punten gemakkelijk in de TestFlight - app aangeven, maar je kan ze natuurlijk ook direct met je ontwikkelaar delen.

Testen in Android

Google heeft geen test app. Om in Android te testen ontvang je een link om je app te downloaden in een testomgeving. Net zoals iOS maakt Google onderscheid tussen intern en extern testen. Bij Google gebeurd dit aan de hand van zelf samengestelde lijsten met e-mailadressen. Bij Google hoef je dus niemand uit te nodigen om deel uit te maken van je organisatie.

In geval van een update kan je bij Google elke keer opnieuw kiezen wie je uitnodigt om te testen. Per versie kan dit dus verschillen.

Tips voor de testperiode

Voordat je gaat testen is het belangrijk om vooraf na te denken of bepaalde aanpassingen relevante prioriteit hebben. Belangrijk is om de resultaten uit de functioneel ontwerp workshop ernaast te leggen, zodat je aan de hand hiervan ook een extra controle kan uitvoeren.

Wil je nieuwe wensen testen en heb je niet al te veel haast, dan is het zinvol om deze functionaliteit samen te testen met andere wensen. Het klaar maken van de app voor de testomgeving kost best veel tijd. Het is daarom goed om meerdere nieuwe features, functionaliteiten of wensen tegelijk te testen.

Eindelijk; nu is mijn app klaar voor de appstores! Of toch niet?

Accounts zijn aangemaakt, informatie en gegevens zijn ingevuld en je hebt je app getest. Nu is alles klaar om live te gaan! Dat zou je denken, maar nog niet helemaal. Je app moet nog geverifieerd worden door Google en Apple. Vooral bij Apple worden veel punten gecheckt voordat je app in store komt.

Verificatie Apple & Google

Bij Apple wordt dus uitvoerig gecontroleerd voordat je app in de store terecht komt.

Apple heeft een pagina gemaakt waar je de guidelines vindt waaraan je app moet voldoen. In de link kan alles gedetailleerd lezen, maar het komt erop neer dat ze kijken of je app ook de look en feel heeft van een app. Daarnaast kijken ze of de UX, user experience, goed is. Heeft jouw app meerwaarde om als app te dienen, ofwel kan het meer of heeft het meer functionaliteiten dan een normale website. Maar ook of de content rating die jij eraan hebt gegeven ook klopt.

Bij Google wordt er niet zo streng gecontroleerd als bij Apple. Er wordt enkel gecontroleerd of de code mogelijk schadelijke elementen bevat, je moet hier denken aan virussen. Maar ook hier is het belangrijk om tijd te nemen voor het invullen van de gevraagde gegevens. Ontdekken ze niet juiste gegevens dan kan je app gerapporteerd worden.

Afgerond! Hoe lang duurt het voordat mijn app verkrijgbaar is in de appstores?

Per platform is dat erg verschillend. Het gaat erom hoe lang het duurt voor je app is goedgekeurd. Bij Google gaat het redelijk snel, vaak wordt er een indicatie van 48 uur gegeven.

Zoals ook bij de voorgaande stappen duurt het bij Apple vaak langer. Dit komt doordat de apps worden gecontroleerd door personeel. Apple beoordeeld een app in de laatste stap vaak binnen 24 uur. De afgelopen tijd was 50% binnen 24 uur gecontroleerd en 90% binnen 48 uur.

Maar wanneer en hoe lang het duurt is vooral afhankelijk van Google en Apple.

Is je app goedgekeurd, dan kan de vlag uit! Drukken we na goedkeuring op de knop om hem beschikbaar te maken in de appstores dan kan dat nog maximaal 6 uur duren voordat dit daadwerkelijk zo is. Maar dan je app is te verkrijgen in de stores!!!

Maar wat als mijn app geweigerd is?

Is je app om wat voor reden dan ook niet goedgekeurd, dan zullen er zaken moeten worden aangepast om ervoor te zorgen dat je app alsnog beschikbaar zal zijn in de appstore(s).

Is je app niet goedgekeurd dan krijg je altijd feedback van Google en Apple, zodat we de benodigde aanpassingen kunnen doorvoeren!

Bij Google komt het bijna niet voor dat je app niet wordt goedgekeurd. Bij Apple gebeurt dit wel, wij ondervangen dit door altijd een voorlaatste testversie in te dienen bij Apple, zodat we kunnen inschatten waar we mogelijk tegenaan kunnen lopen. In de tussentijd blijven we gezamenlijk met de klant doortesten. Op deze manier komt de laatste versie meestal zonder problemen door de ballotage van Apple.

Concluderend zijn er dus veel stappen die moeten worden doorlopen voordat jouw beschikbaar zal zijn in de appstores.

Samengevat zijn het de volgende stappen:

- Uitwerken van jouw idee in een functioneel ontwerp workshop

- Ontwikkelen, vergeet tijdens het ontwikkelen niet om een developer account aan te maken

- Signen

- Uploaden in de testomgeving, waarna intern en extern getest kan worden

- Goedkeuren door klant

- Goedkeuren door de desbetreffende appstore

- Publiceren na goedkeuring

Wil je inhoudelijk meer weten over de kleine tussenstappen binnen het proces van het lanceren van jouw app voor zowel de AppStore van Apple en de GooglePlayStore, lees dan de blogs Jouw app in de AppStore van Apple; dit heb je nodig voor jouw Apple account & Jouw app in de Google PlayStore; hoe werkt dat en wat heb je nodig?

Natuurlijk zijn wij er gedurende alle stappen om je te ondersteunen en begeleiden. Heb je na het lezen van deze blog nog vragen over het lanceren van jouw app? Of ben je zo enthousiast geworden om jouw geniale app idee te gaan uitwerken en te lanceren, neem dan contact met ons op!

info@softwarevoorjou.nl